Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Ook aangepaste CO2-slogan Shell is misleidend volgens RCC

Ook aangepaste CO2-slogan Shell is misleidend volgens RCC

AMSTERDAM (ANP) - Shell misleidt nog steeds consumenten over het compenseren van de broeikasgassen die hun auto's uitstoten, oordeelt de Reclame Code Commissie (RCC). Het olie- en gasbedrijf kan volgens de commissie de slogan "Maak het verschil. Compenseer CO2-uitstoot" niet waarmaken. De tekst was al eerder aangepast na een kritische uitspraak van de RCC.

Eerst luidde de slogan: "Maak het verschil. Rij CO2-neutraal". Klanten van Shell kunnen ervoor kiezen om per liter benzine 1 eurocent bij te betalen. Dat geld gaat dan naar bosprojecten, die bijvoorbeeld zijn gericht op het voorkomen van houtkap. De belofte dat de uitstoot van broeikasgassen volledig goed te maken zou zijn door dit soort projecten, kon Shell vorig jaar al niet staven met wetenschappelijk bewijs. Toen de claim als misleidend was bestempeld, volgde de aanpassing. Greenpeace, Reclame Fossielvrij en een burger dienden daar een nieuwe klacht tegen in. Ze voeren aan dat het woord "compensatie" slaat op het "ongedaan maken van een veroorzaakte schade".

De RCC ziet de uiting van Shell als een "absolute milieuclaim". Om die te onderbouwen, zou het bedrijf "degelijke, onafhankelijke, verifieerbare en algemeen erkende bewijzen" moeten leveren. De onderbouwing waar de multinational mee kwam, is ontoereikend. "Shell heeft niet aangetoond dat het absoluut zeker is dat volledige en blijvende CO2-compensatie via haar bosprojecten is gegarandeerd."

Vaker berispt

Reclame Fossielvrij denkt dat de uitspraak ook "grote consequenties" zal krijgen voor andere bedrijven die "beweren hun klimaatschade teniet te doen met CO2-compensatieprojecten". Ook tegen andere reclames met vergelijkbare claims kunnen critici klachten indienen met deze uitspraak in de hand.

Shell kreeg de afgelopen jaren al vaker een berisping van de Reclame Code Commissie. Uitspraken van de commissie zijn niet bindend, maar worden volgens de Stichting Reclame Code in 96 tot 97 procent van de gevallen wel opgevolgd door adverteerders. Als een bedrijf de uitspraak negeert, komt het op een "non-compliant-lijst" te staan en gaat een melding naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Die overheidsinstantie kan zelf onderzoek doen en boetes opleggen.

Meer uit Financieel

Trump kondigt ontslag van Fed-bestuurder Cook aan

WASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse president Donald Trump ontslaat Federal Reserve-bestuurder Lisa Cook. In een brief op zijn platform Truth Social, die is gericht aan Cook, deelt Trump het nieuws. Cook werd in 2022 aangesteld door toenmalig president Joe Biden. Trump beschuldigt haar van hypotheekfraude en had vorige week aangekondigd haar te ontslaan als ze niet uit eigen beweging zou vertrekken.

1 uur geleden
SOMO roept pensioenfondsen op: breek met vermogensbeheerders VS

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse pensioenfondsen moeten breken met Amerikaanse vermogensinvesteerders en hun invloed op de klimaatkoers van bedrijven terugpakken. Daarvoor pleit de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) in een dinsdag verschenen artikel in economenblad ESB. Op dit moment drukken vermogensbeheerders uit de Verenigde Staten namelijk een grote stempel op de koers van Nederlandse bedrijven.

3 uur geleden
Keurig Dr Pepper onderuit op negatief Wall Street

NEW YORK (ANP) - Beleggers op Wall Street deden maandag een stap terug na de beursrally van vrijdag. De stemming werd gedrukt door zorgen onder sommige aandelenhandelaren over het tempo van renteverlagingen door de Federal Reserve dit jaar. Vrijdag gingen de beurzen hard omhoog nadat Fed-voorzitter Jerome Powell aangaf dat een renteverlaging in september waarschijnlijk is.

5 uur geleden
Musk klaagt Apple en OpenAI aan over voorkeursbehandeling ChatGPT

FORT WORTH (ANP/BLOOMBERG) - Elon Musk klaagt Apple en OpenAI aan omdat ChatGPT op iPhones wordt bevoordeeld en concurrentie wordt tegengewerkt. Zijn bedrijven X en xAI eisen miljarden dollars aan schadevergoeding in de aanklacht die maandag is ingediend bij de federale rechtbank in Fort Worth, Texas.

7 uur geleden
Moederbedrijf Douwe Egberts schiet omhoog op aarzelend Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Op het Damrak ging maandag alle aandacht uit naar de overname van JDE Peet's, het moederbedrijf van Douwe Egberts en Pickwick. Het concern wordt overgenomen door het Amerikaanse frisdrankenconcern Keurig Dr Pepper, bekend van 7UP, Schweppes en Dr Pepper. Daarmee is een bedrag van 15,7 miljard euro gemoeid, ofwel 31,85 euro per aandeel. JDE Peet's eindigde met een koerswinst van 17,3 procent, goed voor de eerste plaats in de MidKap.

10 uur geleden
Bloomberg: familie Pinault overweegt verkoop Puma na koersval

HERZOGENAURACH (ANP) - De miljardairsfamilie Pinault overweegt om zijn Duitse sportartikelenmerk Puma van de hand te doen, zeggen bronnen tegen persbureau Bloomberg. Puma gaf vorige maand een stevige winstwaarschuwing, onder meer door afzwakkende verkopen, en verloor in één jaar ongeveer de helft van zijn beurswaarde.

10 uur geleden
Keurig Dr Pepper zakt op Wall Street na bod op JDE Peet's

NEW YORK (ANP) - Keurig Dr Pepper stond maandag bij de dalers op de beurzen in New York met een verlies van ruim 8 procent. Het Amerikaanse frisdrankenconcern, bekend van 7UP, Schweppes en Dr Pepper, wil het moederbedrijf van Douwe Egberts en Pickwick overnemen. Het bedrijf heeft 15,7 miljard euro over voor het in Amsterdam genoteerde JDE Peet's. Het gaat om de grootste deal in de sector van alcoholvrije dranken ooit. Het aandeel JDE Peet's ging in Amsterdam ruim 17 procent omhoog. Dat is de grootste koerswinst sinds de beursgang in 2020.

12 uur geleden