Onyx-kolencentrale Rotterdam sluit versneld
ROTTERDAM (ANP) - De Onyx-kolencentrale in Rotterdam gaat op korte termijn dicht om Nederland te helpen bij het halen van de klimaatdoelen. Demissionair staatssecretaris Dilan Yeşilgöz-Zegerius (Economische Zaken en Klimaat) maakte dinsdag bekend dat de eigenaar van de centrale maximaal 212,5 miljoen euro krijgt voor het eerder sluiten en ontmantelen van de installatie. Zodra aan alle voorwaarden is voldaan kan de centrale binnen twee maanden stoppen. De ontmanteling van de centrale duurt maximaal drie jaar.
Aan de subsidie zijn voorwaarden verbonden. Zo moet Onyx Power een sociaal plan vaststellen en steun geven aan werknemers die mogelijk hun baan verliezen. Ook moet de Europese Commissie uitsluitsel geven dat er geen sprake is van ongeoorloofde staatssteun. Het kabinet heeft verder met Onyx afgesproken dat wordt afgezien van een eerder verleende subsidie voor het bij- en meestoken van biomassa.
Bij de productie van stroom met kolen komt veel CO2 vrij. Door het sluiten van de kolencentrale op de Maasvlakte wordt de jaarlijkse CO2-uitstoot van de centrale van circa 3 megaton teruggebracht naar nul. Volgens Greenpeace is de kolencentrale, als deze op volle kracht draait, goed voor 2 procent van de CO2-uitstoot in Nederland. Nederland wil tegen 2030 alle kolencentrales uitgefaseerd hebben.
Compensatie
Het Amerikaanse Riverstone kocht de kolencentrale in 2019 van het Franse nutsbedrijf Engie. De eigenaar zei eerder al open te staan voor het vervroegd sluiten van de centrale als het kabinet met compensatie over de brug zou komen. De volledige sluiting van een kolencentrale is nodig om de CO2-uitstoot met zeker een kwart te kunnen terugdringen ten opzichte van 1990. Dat doel werd opgelegd in de bekende Urgenda-zaak. Eerder besloot het kabinet om kolencentrales al minder elektriciteit te laten produceren om de uitstoot te verlagen.
Yeşilgöz-Zegerius benadrukt dat met de sluiting de leveringszekerheid van stroom niet in gevaar komt. De overige drie kolencentrales in Nederland kunnen waar nodig meer stroom produceren op dagen dat het bijvoorbeeld windstil en niet zonnig is. De kolencentrale in Rotterdam zou, gelet op de technische staat, nog jaren in gebruik kunnen blijven. Dat is meegenomen in de berekening van de subsidie voor het sluiten. Deze wordt stapsgewijs betaald.
Meer uit Binnenland
VELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
11 minuten geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
13 minuten geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
45 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - In De Bilt is voor de derde dag op rij een officiële tropennacht gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van zaterdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 20,3 graden. Nooit eerder werden drie aaneengesloten tropennachten gemeten, meldt Weeronline.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam zorgt het noodweer voor veel wateroverlast. De veiligheidsregio vraagt mensen de hulpdiensten alleen nog te bellen bij direct gevaar, om zo de meldkamer niet te overbelasten.
11 uur geleden