Onrustig protest van boeren in Den Haag
DEN HAAG (ANP) - Zeker vier boeren zijn woensdag aangehouden tijdens het protest in Den Haag tegen het stikstofbeleid van het kabinet. Ze maakten zich volgens de politie schuldig aan belediging, opruiing en verstoring van de openbare orde. Het werd onrustig toen de betogers van het demonstratieterrein naar het nabijgelegen ministerie van Landbouw wilden lopen. Ze wilden stickers van actiegroep Farmers Defence Force op dat gebouw plakken. De politie hield ze tegen en drong ze terug. Al snel hielden de boeren het protest voor gezien. De tractoren verlaten inmiddels Den Haag.
Enkele uren daarvoor had de leider van Farmers Defence Force, Mark van den Oever, excuses geëist van premier Mark Rutte en landbouwminister Carola Schouten. Die excuses kwamen niet. Daarop riep Van den Oever zijn achterban op tot het stickerprotest: "We gaan effe stickertje plakken en kijken of ze effe naar buiten komt en ons te woord staat. We gaan niet met de trekkers, gewoon een ludieke actie, hou het netjes. Maar we gaan er wel efkes langs."
Bij het protest waren enkele duizenden boeren aanwezig. Ook stonden er tractoren met omgekeerde Nederlandse vlaggen, een symbool van nood en protest. Op het podium spraken onder meer Thierry Baudet en Theo Hiddema van Forum voor Democratie en Jaco Geurts en Maurits von Martels van het CDA.
Pepperspray
De eerste boeren waren dinsdagavond al vertrokken uit Groningen en Drenthe. In de buurt van Apeldoorn werd woensdagochtend een 19-jarige man uit Loenen opgepakt, omdat hij met zijn tractor de A50 op reed. Agenten reden de tractor ter hoogte van Teuge klem. De man weigerde echter naar buiten te komen en luisterde niet naar de politie. Agenten forceerden daarom de deur en gebruikten pepperspray. Ook bij Den Haag werd een demonstrant opgepakt, die voor gevaarlijke situaties op de weg zou hebben gezorgd.
Op weg naar huis mogen de boeren ook niet over autowegen en snelwegen, zegt de politie. Die controleert dan ook extra op rijden onder invloed.
Meer uit Binnenland
NIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
38 minuten geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
4 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
17 uur geleden