Onrustig protest van boeren in Den Haag
DEN HAAG (ANP) - Zeker vier boeren zijn woensdag aangehouden tijdens het protest in Den Haag tegen het stikstofbeleid van het kabinet. Ze maakten zich volgens de politie schuldig aan belediging, opruiing en verstoring van de openbare orde. Het werd onrustig toen de betogers van het demonstratieterrein naar het nabijgelegen ministerie van Landbouw wilden lopen. Ze wilden stickers van actiegroep Farmers Defence Force op dat gebouw plakken. De politie hield ze tegen en drong ze terug. Al snel hielden de boeren het protest voor gezien. De tractoren verlaten inmiddels Den Haag.
Enkele uren daarvoor had de leider van Farmers Defence Force, Mark van den Oever, excuses geëist van premier Mark Rutte en landbouwminister Carola Schouten. Die excuses kwamen niet. Daarop riep Van den Oever zijn achterban op tot het stickerprotest: "We gaan effe stickertje plakken en kijken of ze effe naar buiten komt en ons te woord staat. We gaan niet met de trekkers, gewoon een ludieke actie, hou het netjes. Maar we gaan er wel efkes langs."
Bij het protest waren enkele duizenden boeren aanwezig. Ook stonden er tractoren met omgekeerde Nederlandse vlaggen, een symbool van nood en protest. Op het podium spraken onder meer Thierry Baudet en Theo Hiddema van Forum voor Democratie en Jaco Geurts en Maurits von Martels van het CDA.
Pepperspray
De eerste boeren waren dinsdagavond al vertrokken uit Groningen en Drenthe. In de buurt van Apeldoorn werd woensdagochtend een 19-jarige man uit Loenen opgepakt, omdat hij met zijn tractor de A50 op reed. Agenten reden de tractor ter hoogte van Teuge klem. De man weigerde echter naar buiten te komen en luisterde niet naar de politie. Agenten forceerden daarom de deur en gebruikten pepperspray. Ook bij Den Haag werd een demonstrant opgepakt, die voor gevaarlijke situaties op de weg zou hebben gezorgd.
Op weg naar huis mogen de boeren ook niet over autowegen en snelwegen, zegt de politie. Die controleert dan ook extra op rijden onder invloed.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
1 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
3 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
5 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
8 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
8 uur geleden