Onlinemarketingbedrijf moet dwangsom betalen vanwege misleiding
DEN HAAG (ANP) - Onlinemarketingbedrijf Allfree misleidt volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) consumenten met websites die bemiddelen voor slotenmakers en andere spoeddiensten. Daarom moet de onderneming van de toezichthouder een dwangsom van 89.000 euro betalen. Zelf zegt Allfree "verbijsterd" te zijn en bezwaar te zullen maken tegen de geldstraf.
De reclame van het bedrijf is gericht op mensen die via het internet zoeken naar een bedrijf dat kan helpen bij problemen met bijvoorbeeld vergeten sleutels of een verstopt riool. De sites die Allfree heeft gemaakt bestaan vaak uit de naam van een plaats en een beroep, zoals amsterdam-elektricien.nl. Ze verwijzen mensen door naar een partij die de klus kan aannemen.
Maar het is soms helemaal niet duidelijk wie je uiteindelijk inschakelt voor het werk, vindt de ACM. De werkwijze van Allfree zou het veel moeilijker maken voor consumenten om te achterhalen met welk bedrijf je zaken doet. De waakhond eiste vorig jaar al dat Allfree zou stoppen met deze misleiding. Toen werd ook gezegd dat de onderneming tien weken lang een dwangsom moest betalen als geen gehoor werd gegeven aan de verzoeken. Volgens de ACM was Allfree aan het eind van die periode nog steeds niet gestopt met de misleidende websites.
"Allfree heeft wel aanpassingen gedaan, maar is ook doorgegaan met misleidende websites. We hebben meerdere keren laten weten dat er nog werk aan de winkel was. En dat de dwangsom elke week zou oplopen. Nu is het tijd om de dwangsom ook te innen", zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh in een verklaring.
Directeur Kars Potze van Allfree is evenwel van mening dat hij alles heeft gedaan om de door de ACM gewenste aanpassingen door te voeren. Hij snapt daarom niet wat er nu nog mis zou zijn. "De ACM wil echter niet concretiseren op welke van onze meer dan tweeduizend websites ze hun claim nu nog baseren", reageert hij. Potze wijst er ook op dat Allfree zeker niet het enige bedrijf is dat als bemiddelaar optreedt tussen consumenten en vakmensen.
Meer uit Financieel
BUNNIK (ANP) - Autobedrijven zoals dealers en garages hebben in november minder occasions verkocht dan een jaar eerder. Volgens brancheorganisaties BOVAG en RDC ging het om een verkoop van 110.981 gebruikte auto's, een daling van 3,8 procent vergeleken met vorig jaar. De verkoop van gebruikte auto's tussen consumenten onderling nam wel toe, met 7,7 procent tot 61.385 voertuigen.
8 minuten geledenLUXEMBURG (ANP) - De inflatie in de eurozone is in november licht gestegen naar 2,2 procent. Dat meldt het Europese statistiekbureau Eurostat op basis van een voorlopige raming. In oktober nam de inflatie in het eurogebied nog af tot 2,1 procent, van 2,2 procent in september.
23 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - HEMA komt volledig in handen van het investeringsvehikel van de familie Van Eerd, die ook eigenaar is van supermarktketen Jumbo. Het vehikel van de familie bezat al 50 procent van de aandelen van HEMA. Mississippi Ventures neemt de overige 50 procent over van de Nederlandse investeringsmaatschappij Parcom.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak liet dinsdag weinig beweging zien na de kleine winstbeurt een dag eerder. Beleggers verwerkten de lagere slotstanden op Wall Street, waar de stemming onder meer werd gedrukt door flinke koersdalingen van de cryptomunten en cryptobedrijven. Het vooruitzicht dat de Bank of Japan de rente mogelijk later deze maand gaat verhogen, zorgde ook voor terughoudendheid.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Jitse Groen treedt per 1 januari af als topman van Thuisbezorgd-moederbedrijf Just Eat Takeaway. Groen richtte het bedrijf in 2000 op.
2 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De neergang in de Duitse industrie begint structurele vormen aan te nemen en de regering doet te weinig om die industriële malaise tegen te gaan. Dat meldt de invloedrijke lobbygroep BDI die voor dit jaar opnieuw krimp verwacht van de industriële productie in Duitsland, wat dan het vierde jaar op rij zou zijn.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Consumentenbond en claimorganisatie ConsumentenClaim hebben een meldpunt geopend voor mensen die zijn gedupeerd door koppelverkoop. Daardoor betalen mensen volgens de Consumentenbond vaak veel meer voor hun zorgverzekering dan nodig.
3 uur geleden