Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Onlinecampagne PvdA draait om Ploumen en de regio

Onlinecampagne PvdA draait om Ploumen en de regio

DEN HAAG (ANP) - De Partij van de Arbeid voert op internet het meest campagne op regionale onderwerpen, vergeleken met andere partijen die bij de verkiezingen kans maken op minstens een zetel. De partij adverteert met filmpjes op Facebook en Instagram die zijn gericht op specifieke regio's, zoals de gemeente Bodegraven. Ook lijsttrekker Lilianne Ploumen is veel in beeld.

Wie in Utrecht woont, loopt kans op Instagram en Facebook een reclame tegen te komen van de PvdA die gericht is op inwoners van die stad. Die vertelt dat de partij gelijke kansen wil voor alle kinderen en bovendien meer salaris en tijd voor leraren en verpleegkundigen. Deze advertentie is getoond aan maximaal 1000 Utrechters en heeft bij Facebook niet meer dan 100 euro gekost.

De PvdA richt zich tot stemmers in specifieke gemeentes en soms zelfs wijken, zoals Feijenoord in Rotterdam, in vele varianten op deze video. Daarbij worden telkens andere standpunten uitgelicht. "Bij PvdA lijkt het of de regio in dit gedeelte van de campagne leidend is", zegt onderzoeker Tom Dobber van de Universiteit van Amsterdam (UvA) op basis van gegevens van Facebook, tevens moederbedrijf van Instagram. "Bij andere partijen zie ik dat toch echt minder."

Diverse groep stemmers

In tegenstelling tot partijen als 50PLUS en SGP - die een hele specifieke achterban hebben - richt PvdA zich volgens Dobber op een diverse groep stemmers. Dit soort partijen doen vaak uitgebreid onderzoek naar wat leeft bij verschillende kiezersgroepen die ze aan willen spreken. Zo weten ze ook welke onderwerpen spelen per regio.

Vorige week gaf de PvdA 33.000 euro uit aan advertenties op Facebook, Instagram, Google en YouTube. Dit betreft uitgaven van de landelijke afdeling, maar ook die van kandidaten, regionale vertakkingen en gelieerde organisaties. Daarmee behoort de partij vergeleken met andere partijen die kans maken op een of meer zetel tot de middenmoot. Het CDA gaf met 158.000 euro veruit het meest uit. Partijen voeren ook campagne door berichten te sturen naar hun volgers op sociale media. Daar hoeven ze de techbedrijven niet voor te betalen.

Internetadvertenties van de PvdA brengen naast regionale thema's voornamelijk Ploumen onder de aandacht. Die trad laat in de campagne aan als lijsttrekker en is nog relatief onbekend bij stemmers. Peilingbureau I&O Research meldde eerder dat 68 procent van de stemmers Ploumen kende in januari. Bij de lijsttrekkers van de andere grotere partijen was dat doorgaans 80 procent of meer. Overigens staat de lijsttrekker ook centraal in internetcampagnes van veel andere partijen - zoals CDA en VVD.

Meer uit Politiek

Bouw hekelt 'krampachtig' kabinet, wil snel begin uitkoop boeren

AMSTERDAM (ANP) - Bouwend Nederland vindt dat het kabinet in het stikstokdossier "onnodig krampachtig reageert" op de monsterzege van de BBB bij de Provinciale Staten-verkiezingen. "Niets staat het kabinet in de weg om te doen waar al lang en breed draagvlak voor is. Ook de BBB is niet tegen de vrijwillige uitkoop van piekbelasters. Dus kabinet, kom zo snel mogelijk met een woest aantrekkelijke regeling en ga uitkopen", zegt een woordvoerder.

3 uur geleden
Farmers Defence Force: Rutte schuift vooruit en doet niets

DEN HAAG (ANP) - "Rutte schuift de stikstofproblematiek vooruit en doet niets. Je kunt er heel weinig mee." Zo reageert Sieta van Keimpema van Farmers Defence Force (FDF) zaterdag op de boodschap die het kabinet vrijdagavond heeft afgegeven over de stikstofaanpak. "Iedereen zit nu vast", stelt ze.

3 uur geleden
Oppositie ziet onmacht kabinet; 'kabinetscrisis onafwendbaar'

N i e u w bericht, meer informatie in 2e en 5e alinea

14 uur geleden
Jonge Democraten roepen D66 op: rug rechthouden of stekker eruit

DEN HAAG (ANP) - Het stikstofbeleid zoals is afgesproken in het regeerakkoord moet "zonder concessies" worden uitgevoerd, vinden de Jonge Democraten. Als er toch aan wordt gemorreld, moet D66 uit het kabinet stappen.

16 uur geleden
Oppositie ziet onmacht kabinet; 'kabinetscrisis onafwendbaar'

DEN HAAG (ANP) - Oppositiepartijen reageren uitermate kritisch op de brief en de toelichting daarop van het kabinet over de aanpak van grote dossiers, zoals de stikstofcrisis. GroenLinks-voorman Jesse Klaver ziet "totale onmacht" bij het kabinet. Volgens PVV-leider Geert Wilders is een kabinetscrisis onafwendbaar. BBB-voorvrouw Caroline van der Plas riep CDA-leider Wopke Hoekstra op nu al een streep in het zand te zetten door 2030 uit het coalitieakkoord te halen, en niet te wachten op de plannen van provincies.

17 uur geleden
CDA kan niet meer leven met stikstofaanpak in coalitieakkoord

DEN HAAG (ANP) - Regeringspartij CDA kan niet meer leven met de stikstofparagraaf die in het coalitieakkoord staat, zei vicepremier en CDA-leider Wopke Hoekstra vrijdag. Hij wil dat er opnieuw over de paragraaf wordt onderhandeld door de vier coalitiepartijen, "specifiek over 2030".

18 uur geleden
Rutte na overleg: kabinet gaat stikstofaanpak versnellen

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet heeft na urenlang beraad afgesproken "versnelling aan te brengen" in het terugbrengen van de stikstofuitstoot. Dat zei premier Mark Rutte vrijdagavond na afloop van het derde overleg in een week tijd over de verkiezingsuitslag in de provincies.

19 uur geleden