Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Onlinecampagne PvdA draait om Ploumen en de regio

Onlinecampagne PvdA draait om Ploumen en de regio

DEN HAAG (ANP) - De Partij van de Arbeid voert op internet het meest campagne op regionale onderwerpen, vergeleken met andere partijen die bij de verkiezingen kans maken op minstens een zetel. De partij adverteert met filmpjes op Facebook en Instagram die zijn gericht op specifieke regio's, zoals de gemeente Bodegraven. Ook lijsttrekker Lilianne Ploumen is veel in beeld.

Wie in Utrecht woont, loopt kans op Instagram en Facebook een reclame tegen te komen van de PvdA die gericht is op inwoners van die stad. Die vertelt dat de partij gelijke kansen wil voor alle kinderen en bovendien meer salaris en tijd voor leraren en verpleegkundigen. Deze advertentie is getoond aan maximaal 1000 Utrechters en heeft bij Facebook niet meer dan 100 euro gekost.

De PvdA richt zich tot stemmers in specifieke gemeentes en soms zelfs wijken, zoals Feijenoord in Rotterdam, in vele varianten op deze video. Daarbij worden telkens andere standpunten uitgelicht. "Bij PvdA lijkt het of de regio in dit gedeelte van de campagne leidend is", zegt onderzoeker Tom Dobber van de Universiteit van Amsterdam (UvA) op basis van gegevens van Facebook, tevens moederbedrijf van Instagram. "Bij andere partijen zie ik dat toch echt minder."

Diverse groep stemmers

In tegenstelling tot partijen als 50PLUS en SGP - die een hele specifieke achterban hebben - richt PvdA zich volgens Dobber op een diverse groep stemmers. Dit soort partijen doen vaak uitgebreid onderzoek naar wat leeft bij verschillende kiezersgroepen die ze aan willen spreken. Zo weten ze ook welke onderwerpen spelen per regio.

Vorige week gaf de PvdA 33.000 euro uit aan advertenties op Facebook, Instagram, Google en YouTube. Dit betreft uitgaven van de landelijke afdeling, maar ook die van kandidaten, regionale vertakkingen en gelieerde organisaties. Daarmee behoort de partij vergeleken met andere partijen die kans maken op een of meer zetel tot de middenmoot. Het CDA gaf met 158.000 euro veruit het meest uit. Partijen voeren ook campagne door berichten te sturen naar hun volgers op sociale media. Daar hoeven ze de techbedrijven niet voor te betalen.

Internetadvertenties van de PvdA brengen naast regionale thema's voornamelijk Ploumen onder de aandacht. Die trad laat in de campagne aan als lijsttrekker en is nog relatief onbekend bij stemmers. Peilingbureau I&O Research meldde eerder dat 68 procent van de stemmers Ploumen kende in januari. Bij de lijsttrekkers van de andere grotere partijen was dat doorgaans 80 procent of meer. Overigens staat de lijsttrekker ook centraal in internetcampagnes van veel andere partijen - zoals CDA en VVD.

Meer uit Politiek

Minister Klever tevreden met uitspraak over F-35

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet is tevreden met de uitspraak in een kort geding over de uitvoer van onderdelen van het F-35-gevechtsvliegtuig. De Staat hoeft van de rechter geen dwangsom te betalen als er toch nog onderdelen van de F-35 in Israël terechtkomen. De zaak was aangespannen door Oxfam Novib, PAX en The Rights Forum.

19 uur geleden
Brekelmans verwacht geen vrede in Oekraïne door initiatief Orbán

DEN HAAG (ANP) - Defensieminister Ruben Brekelmans verwacht niet dat de omstreden bezoeken die de Hongaarse premier Viktor Orbán de afgelopen dagen bracht aan de leiders van Rusland, Oekraïne, China en als laatste aan de Amerikaanse presidentskandidaat Donald Trump zullen leiden tot vrede in Oekraïne. De acties van Orbán leiden tot felle reacties omdat Hongarije sinds kort de roulerende EU-voorzitter is. Hoewel de Hongaar zegt dat hij zijn bezoeken op persoonlijke titel aflegt, hekelen de EU-leiders zijn initiatief dat hij niet vooraf heeft besproken.

21 uur geleden
Keijzer: alert op gevolgen huurwet, nu te vroeg voor conclusies

DEN HAAG (ANP) - Minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting) vindt het te vroeg om al conclusies te trekken over de effecten van een nieuwe wet die de huren in het middensegment aan banden legt. Het aanbod van betaalbare huurwoningen neemt nu al af, waarschuwen mensen uit de vastgoedbranche in De Telegraaf. Maar Keijzer wil eerst goed kijken of dit een tijdelijke of een structurele reactie is.

22 uur geleden
Zuid-Holland heeft 1,5 jaar nodig om datalek volledig te dichten

DEN HAAG (ANP) - De provincie Zuid-Holland denkt nog zo'n anderhalf jaar nodig te hebben om de interne informatiebeveiliging op orde te hebben. Zuid-Holland staat onder verscherpt toezicht van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), nadat vorig jaar september een datalek in een intern systeem was ontdekt door een medewerker. Het is volgens de provincie "een enorme opgave" en "een arbeidsintensief proces" om het datalek te dichten en om te zorgen dat de cyberbeveiliging op het minimaal vereiste niveau komt.

23 uur geleden
Veldkamp: andere accenten en stijl in omgang met Israël

WASHINGTON (ANP) - Het nieuwe kabinet gaat Israël anders bejegenen dan het vorige. De nieuwe buitenlandminister Caspar Veldkamp hoopt met een "misschien minder uitgesproken" koers meer te bereiken.

1 dag geleden
Staatssecretaris: dubbele petten onderwijsbestuurders 'stuitend'

DEN HAAG (ANP) - Belangenverstrengeling in het onderwijs is "ontoelaatbaar", zegt staatssecretaris Mariëlle Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs). Dat sommige schoolbestuurders bijklussen bij adviesbureaus en daarbij in voorkomende gevallen zichzelf inhuren, noemt zij "stuitend".

1 dag geleden
Schoof brengt kennismakingsbezoek aan zuiderburen

DEN HAAG (ANP) - Premier Dick Schoof reist maandag af naar België en Luxemburg om met zijn collega-premiers aldaar kennis te maken. Eerst ontmoet hij de Belgische Eerste Minister Alexander De Croo, waarna hij doorreist naar Luxemburg. Daar schudt hij de hand van premier Luxemburgse premier Luc Frieden.

1 dag geleden