Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Onlinecampagne PvdA draait om Ploumen en de regio

Onlinecampagne PvdA draait om Ploumen en de regio

DEN HAAG (ANP) - De Partij van de Arbeid voert op internet het meest campagne op regionale onderwerpen, vergeleken met andere partijen die bij de verkiezingen kans maken op minstens een zetel. De partij adverteert met filmpjes op Facebook en Instagram die zijn gericht op specifieke regio's, zoals de gemeente Bodegraven. Ook lijsttrekker Lilianne Ploumen is veel in beeld.

Wie in Utrecht woont, loopt kans op Instagram en Facebook een reclame tegen te komen van de PvdA die gericht is op inwoners van die stad. Die vertelt dat de partij gelijke kansen wil voor alle kinderen en bovendien meer salaris en tijd voor leraren en verpleegkundigen. Deze advertentie is getoond aan maximaal 1000 Utrechters en heeft bij Facebook niet meer dan 100 euro gekost.

De PvdA richt zich tot stemmers in specifieke gemeentes en soms zelfs wijken, zoals Feijenoord in Rotterdam, in vele varianten op deze video. Daarbij worden telkens andere standpunten uitgelicht. "Bij PvdA lijkt het of de regio in dit gedeelte van de campagne leidend is", zegt onderzoeker Tom Dobber van de Universiteit van Amsterdam (UvA) op basis van gegevens van Facebook, tevens moederbedrijf van Instagram. "Bij andere partijen zie ik dat toch echt minder."

Diverse groep stemmers

In tegenstelling tot partijen als 50PLUS en SGP - die een hele specifieke achterban hebben - richt PvdA zich volgens Dobber op een diverse groep stemmers. Dit soort partijen doen vaak uitgebreid onderzoek naar wat leeft bij verschillende kiezersgroepen die ze aan willen spreken. Zo weten ze ook welke onderwerpen spelen per regio.

Vorige week gaf de PvdA 33.000 euro uit aan advertenties op Facebook, Instagram, Google en YouTube. Dit betreft uitgaven van de landelijke afdeling, maar ook die van kandidaten, regionale vertakkingen en gelieerde organisaties. Daarmee behoort de partij vergeleken met andere partijen die kans maken op een of meer zetel tot de middenmoot. Het CDA gaf met 158.000 euro veruit het meest uit. Partijen voeren ook campagne door berichten te sturen naar hun volgers op sociale media. Daar hoeven ze de techbedrijven niet voor te betalen.

Internetadvertenties van de PvdA brengen naast regionale thema's voornamelijk Ploumen onder de aandacht. Die trad laat in de campagne aan als lijsttrekker en is nog relatief onbekend bij stemmers. Peilingbureau I&O Research meldde eerder dat 68 procent van de stemmers Ploumen kende in januari. Bij de lijsttrekkers van de andere grotere partijen was dat doorgaans 80 procent of meer. Overigens staat de lijsttrekker ook centraal in internetcampagnes van veel andere partijen - zoals CDA en VVD.

Meer uit Politiek

Nederlandse overheidsorganisaties gebruiken vaker AI, meldt TNO

DEN HAAG (ANP) - Nederlandse overheidsorganisaties maken steeds meer gebruik van AI, zo blijkt uit onderzoek door onderzoeksinstituut TNO. Waar bij ministeries, gemeenten, provincies en agentschappen vorig jaar nog slechts 8 AI-toepassingen werden geteld, zijn dat er dit jaar 81.

7 minuten geleden
BBB vindt formatiestuk van D66 en CDA 'blind voor de regio'

DEN HAAG (ANP) - D66 en het CDA hebben in hun formatiestuk te weinig oog voor de regio, vindt BBB-leider Caroline van der Plas. Volgens haar "ademt het verhaal een grootstedelijke eurofiele koers" en zijn "boeren en vissers het haasje". "Zicht op de wereld, blind voor de regio", aldus de partij.

11 uur geleden
Karremans niet in december naar China voor gesprek over Nexperia

DEN HAAG (ANP) - Demissionair minister van Economische Zaken Vincent Karremans (VVD) gaat toch niet deze maand naar China om daar te praten over de kwestie-Nexperia. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft hij dat hij dit van plan was, maar dat de Chinese ministers met wie hij zou spreken dan geen tijd hebben: zij zijn dan op de 'Central Economic Work Conference'. Volgens Karremans is "in goed overleg besloten te kijken naar een nieuwe datum" en gaat hij indien de situatie daarom vraagt alsnog snel naar China.

11 uur geleden
Kamer wil weten wanneer Wiersma nu eens stroomstootverbod invoert

DEN HAAG (ANP) - In het debat over het verbod op het gebruik van stroomstootapparatuur in de veehouderij heeft de Kamer collectief een vraag voor landbouwminister Wiersma: wanneer komt dat verbod er nu eindelijk? Kamerleden van Partij voor de Dieren, D66, SP, GroenLinks-PvdA, CDA en VVD willen weten waarom het verbod er nog altijd niet is.

12 uur geleden
De Vos (FVD) ziet bij D66 en CDA vooral voortzetting van beleid

DEN HAAG (ANP) - Forum voor Democratie ziet in het formatiestuk van D66 en CDA "een aantal aanknopingspunten". Maar verder is het "vooral voortzetting van bestaand beleid", schrijft partijleider Lidewij de Vos in een reactie op X. Ze blijft bij haar wens voor een kabinet op basis van wisselende meerderheden in de Tweede Kamer.

12 uur geleden
Jetten en Bontenbal willen belastingvoordeel groene techbedrijven

DEN HAAG (ANP) - Een belastingvoordeel moet het aantrekkelijker maken voor groene techbedrijven om zich in Nederland te vestigen en te ontwikkelen, schrijven partijleiders Rob Jetten (D66) en Henri Bontenbal (CDA) in hun gezamenlijke formatiestuk. De partijen willen daarmee bedrijven "die passen bij onze economie van de toekomst" verder helpen.

14 uur geleden
D66 en CDA bepleiten 'modernisering' vluchtelingenverdrag

DEN HAAG (ANP) - D66 en CDA stellen in hun aanzet van een coalitieakkoord voor om het VN-vluchtelingenverdrag te 'moderniseren', zodat asielaanvragen buiten Europa kunnen worden ingediend en afgehandeld. Dat lijkt een geste richting JA21, die tijdens de verkiezingscampagne ervoor pleitte om het vluchtelingenverdrag te veranderen.

14 uur geleden