Ongehoord Nederland wil graag meedoen met NPO-talkshow Op1
HILVERSUM (ANP) - Ongehoord Nederland wil graag een avond in de week het programma Op1 gaan verzorgen. Dat heeft de aspirant-omroep van Arnold Karskens donderdag aan het ANP laten weten. ON! wil de rol overnemen van BNNVARA, dat besloot te stoppen met het programma vanwege een "verschil van inzicht".
Ongehoord heeft de NPO donderdagochtend op de hoogte gebracht van deze wens. "Omroep ON! levert een sterk presentatieteam met een fris, kritisch geluid dat het late avondprogramma zeker zal laten groeien in waardering en kijkcijfers", aldus de woordvoerster van ON!.
KRO-NCRV en AVROTROS laten desgevraagd weten achter hun keuze te blijven staan niet mee te doen aan Op1. De VPRO deed af en toe in de zomer mee, maar laat donderdag weten geen belangstelling te hebben in een vaste plek in het Op1-tableau. Omroep Zwart was vooralsnog niet voor commentaar bereikbaar.
Samenwerking
Volgens de Volkskrant zou BNNVARA uit Op1 zijn gestapt vanwege een conflict tussen WNL-hoofdredacteur Bert Huisjes en eindredacteur Rachel Franse. Ook zou er sprake zijn van een onveilige werkomgeving, meldt de Volkskrant na gesprekken met tien (oud)-redacteuren en de betrokken partijen.
Ongehoord Nederland begon in februari 2022 met het uitzenden van het programma Ongehoord Nieuws. De NPO deed eind april het verzoek tot intrekking van de licentie van de aspirant-omroep bij media-staatssecretaris Gunay Uslu. Dat verzoek werd gedaan omdat ON! volgens de NPO ondanks drie opgelegde sancties nog steeds onvoldoende uitvoering geeft "aan de bereidheid tot samenwerking binnen het publieke omroepbestel". De omroep kreeg in 2021 van toenmalig mediaminister Arie Slob een aspirant-status op voorwaarde dat ON! "dezelfde ideeƫn over journalistiek" zou delen als andere omroepen binnen het bestel.
Uslu heeft gezegd pas na de zomer een besluit te nemen over de toekomst van ON!. Zij heeft gezegd het een moeilijke beslissing te vinden. De NPO bevestigde onlangs dat het programma Ongehoord Nieuws op 5 september terugkeert op televisie. De NPO gaat op dit moment niet in op de vraag wat er met de uitzendingen van Ongehoord Nieuws gebeurt als Uslu besluit de licentie in te trekken.
Meer uit Binnenland
RIJEN (ANP) - In de Hoofdstraat in het Brabantse Rijen woedt brand in een woning. Het is volgens de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant onduidelijk of er nog iemand in de brandende woning aanwezig is. De brand ontstond dinsdagavond rond 23.45 uur.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Gratis solidariteitslintjes die mensen konden aanvragen om solidariteit voor mensen op de vlucht te tonen zijn op, meldt UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties. Volgens de organisatie hebben Nederlanders met bijna 100.000 aanvragen op de teller massaal gehoor gegeven aan de oproep om het blauwe lintje te dragen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Solvinity, het bedrijf achter DigiD, gaat in beroep tegen het verbod op overname door het Amerikaanse Kyndryl dat staatssecretaris Willemijn Aerdts (Digitale Economie en Soevereiniteit) vorige maand oplegde. Dat bevestigt een woordvoerder van de bewindsvrouw na berichtgeving door NRC.
6 uur geledenVRIEZENVEEN (ANP) - Een demonstratie in het centrum van het Overijsselse Vriezenveen tegen de komst van asielzoekers is dinsdagavond rustig en zonder incidenten verlopen. Op het Manitobaplein voor het gemeentehuis verzamelden zich ongeveer honderd mensen, zag een ANP-verslaggever. Rond 21.00 uur waren de meeste mensen weer vertrokken.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Verdachten die het minder goed voor elkaar hebben, krijgen gemiddeld zwaardere straffen dan mensen die het sociaaleconomisch beter hebben. Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) meldt dat op basis van eigen onderzoeken naar het strafrecht.
10 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Museum Boijmans Van Beuningen gaat de overleden kunstenaar en tv-maker Wim T. Schippers eren met een nieuwe uitvoering van zijn iconische pindakaasvloer. Dat laat een woordvoerder dinsdag weten aan het ANP. De Pindakaasvloer wordt in juli opnieuw gemaakt in het Depot van het Rotterdamse museum.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.
11 uur geleden