Ongedocumenteerden vragen om openblijven bed-bad-brood Rotterdam
ROTTERDAM (ANP) - Onder grote publieke belangstelling hebben 22 gebruikers van de bed-bad-broodregeling in Rotterdam aan de rechter gevraagd hun opvang ook na 1 januari te behouden. Volgens Pim Fischer, de raadsman van de ongedocumenteerde vreemdelingen, is de sluiting in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het zogeheten arrest-Changu. In dat arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie staat dat een Europese lidstaat iedere ongedocumenteerde die niet binnen een gestelde termijn is uitgezet, een minimumvoorziening moet bieden.
De Landelijke Vreemdelingenvoorzieningen (LVV), zoals de bed-bad-broodregeling officieel heet, loopt op 1 januari af. Minister Marjolein Faber heeft besloten de bijdrage van het Rijk, een kleine 25 miljoen aan alle deelnemende gemeenten stop te zetten. Door de sluiting dreigen in Rotterdam enkele tientallen ongedocumenteerden op straat terecht te komen.
Rotterdam en het ministerie van Justitie en Veiligheid stellen zich op het standpunt dat met het eind van de regeling ook het mandaat om de regeling uit te voeren verdwenen is.
Oplossing
"Doe uw best", zei een van de gebruikers van de regeling tegen de rechter bij het sluiten van de zitting. De rechter doet binnen maximaal twee weken schriftelijk uitspraak.
De verantwoordelijke Rotterdamse wethouder Faouzi Achbar (DENK) heeft de raad beloofd te gaan kijken naar een oplossing. Voor een tiental ernstig zieke, oudere of kwetsbare bed-bad-broodgebruikers heeft Rotterdam inmiddels opvang geregeld. Veel van de LVV-gebruikers kampen met lichamelijke of psychische klachten, verslavingen en hebben vaak specifieke hulp nodig.
'Goede moed'
In november besloot de Rotterdamse gemeenteraad om de opvang van maximaal zes maanden voor vreemdelingen die geen recht hebben op een langer verblijf in Nederland, in het nieuwe jaar te sluiten. Rotterdam kreeg dit jaar van het Rijk 1,4 miljoen euro voor uitvoering van de LVV. Andere steden zoals Amsterdam, Utrecht, Eindhoven en Groningen houden de voorziening wel open en betalen dat uit eigen middelen.
"We houden goede moed", zegt Maarten Goezinnen van de Stichting Rotterdams Ongedocumenteerden Steunpunt (ROS). "Rotterdam moet een voorziening creëren voor iedereen, die op straat moet slapen. Dat is niet ingewikkeld of duur. Sluiting van de LVV zou desastreus zijn. Dat betekent dat het daklozenprobleem in de stad alleen maar groter wordt."
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
3 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
5 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
7 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
8 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
11 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
11 uur geleden