
Onderzoekers: duurzame koffiesector lijkt een illusie
UTRECHT (ANP) - Koffiebedrijven doen niet genoeg om het welzijn van koffietelers te verbeteren en klimaatverandering tegen te gaan. Ze zijn nog te veel bezig met zo min mogelijk kosten maken en zoveel mogelijk winst pakken. Veel telerfamilies leven daardoor nog altijd in armoede, werken in zware omstandigheden en op uitgeputte gronden. "Het concept van een duurzame koffiesector lijkt niks meer te zijn dan een illusie", zeggen onderzoekers in de Koffie Barometer 2023.
De barometer biedt een overzicht van de duurzaamheid in de koffiesector, gemaakt door ontwikkelingsorganisatie Solidaridad, natuurorganisatie Conservation International en sectorexperts verenigd in Ethos Agriculture. In het rapport zijn elf koffiebedrijven met elkaar vergeleken. Op milieugebied doen de meesten het niet zo best. Geen van de bedrijven doet in de praktijk volgens de onderzoekers genoeg om de economische levensvatbaarheid van de koffieteelt te vergroten. Onder meer JDE Peet's, het bedrijf achter Douwe Egberts, en het Duitse Melitta, bekend van de koffieapparaten en filterzakken, scoren hier slecht, net als J.M. Smucker (van onder meer de koffie van Dunkin' Donuts) en het Italiaanse Lavazza.
In het rapport staan ook aanbevelingen aan de koffiebedrijven. Volgens de onderzoekers kan de koffie-industrie de leefomstandigheden van boeren op korte termijn al verbeteren door ze bijvoorbeeld hogere prijzen en betere betalingsvoorwaarden te geven. Met meer geld kunnen zij ook meer investeren in hun bedrijf en klimaatvriendelijker werken.
Veel koffiebedrijven geven volgens de barometer informatie over hun eigen strategie rond milieuvriendelijkheid. Maar niet alle koffiebedrijven hebben een allesomvattend klimaatbeleid, aldus de onderzoekers. Veel bedrijven nemen ook niet zelf de verantwoordelijkheid voor ontbossingsvrije koffie. Die verantwoordelijkheid leggen ze bij hun leveranciers. Regelmatig gaan delen van tropische regenwouden ten onder om er nieuwe plantages van te maken.
Melitta Group laat in een statement over de barometer weten dat de organisatie zijn verantwoordelijkheid erkent en het met de onderzoekers eens is dat de sector moet veranderen. "Innovatieve samenwerkingen met alle relevante delen van de sector, zowel publiek als privaat, zijn cruciaal voor het succes van dit transformatieproces." Melitta meldt verder dat het bedrijf werkt aan een strategie waarin bijvoorbeeld staat dat koffieboeren een comfortabel leven moeten kunnen leiden en de lokale natuur blijft bestaan.
JDE Peet's en Lavazza zijn ook gevraagd om een reactie, maar hebben niets laten weten.
Meer uit Financieel
UTRECHT (ANP) - De landelijke staking van meubelmakers en interieurbouwers is definitief van de baan, meldt FNV. Na maanden cao-onderhandelingen hebben de vakbondsleden van FNV ingestemd met een verbeterd eindbod van de werkgevers.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - Tesla ging dinsdag 7,3 procent omlaag op de aandelenbeurzen in New York. De ruzie tussen Tesla-topman Elon Musk en president Donald Trump lijkt opnieuw op te laaien. Musk en Trump maakten vorige maand al openlijk ruzie, waarbij de techmiljardair afgaf op Trumps nieuwe begrotingswet die het overheidstekort flink doet oplopen.
1 uur geledenMUMBAI/AMSTERDAM (ANP) - Verfconcern AkzoNobel blijft altijd een deel van zijn verf of coatings in Nederland produceren, maar kijkt tegelijkertijd kritisch naar de kosten en flexibiliteit in het thuisland. Dat zegt topman Greg Poux-Guillaume. Dit en vorig jaar kondigde het bedrijf de sluiting van fabrieken in Wapenveld en Groot-Ammers aan.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederland is verder gezakt op de ranglijst van aantrekkelijkste landen voor buitenlandse investeringen in Europa, meldt accountants- en adviesorganisatie EY op basis van een jaarlijks onderzoek. "Waar ons land tot 2017 steevast tot de top 5 behoorde, is Nederland nu gezakt naar de tiende plaats, achter landen als Belgiƫ, Spanje en Polen."
1 uur geledenZWOLLE (ANP) - Meer uitzendkrachten leggen het werk neer bij distributiecentra van Albert Heijn. De stakingen breiden zich uit naar een distributiecentrum in Zwolle en bij AH Online in Oosterhout, meldt vakbond FNV. Daarmee wordt nu op vier plekken gestaakt.
2 uur geledenLEIDSCHENDAM (ANP) - Supermarkten roepen de politiek op om iets te doen tegen de dure boodschappen. Uit onderzoek van de Consumentenbond kwam dinsdag naar voren dat consumenten over de grens vaak voordeliger uit zijn dan in Nederland. De supermarkten merken op dat prijsverschillen mede worden veroorzaakt door hogere belastingen en andere regels in Nederland.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Autoriteit Financiƫle Markten (AFM) stelt dat consumenten extra bescherming nodig hebben door de opkomst van afbetaalapps waarbij je achteraf kunt betalen, ook wel bekend als 'buy now, pay later'. Deze worden steeds populairder, maar leiden ook tot veel betalingsproblemen.
3 uur geleden