Onderzoek: mentale gevolgen aardbevingsschade bij Groningse jeugd
GRONINGEN (ANP) - Groningse jongeren die thuis te maken hebben met aardbevingsschade, hebben vaker last van mentale problemen. Dat concluderen onderzoekers van Rijksuniversiteit Groningen en Nivel, het kennisinstituut voor onderzoek in de gezondheidszorg. Jongeren die in huizen wonen waaraan schade is ontstaan na aardbevingen door de gaswinning, zijn ook vaker afwezig op school dan andere leeftijdsgenoten.
"De gaswinningsproblematiek gaat verder dan scheuren in huizen. Het werkt door in het welzijn en de gezondheid van Groningers", zegt Michel Dückers, onderzoeksleider van Gronings Perspectief, dat sinds 2016 onderzoek doet naar de impact van de gaswinning. "Deze studie bevestigt dat dit ook geldt voor Groningse jongeren. Schade aan huizen dringt ook bij hen door in het dagelijks leven en raakt het vertrouwen in de toekomst van een nieuwe generatie."
De onderzoekers baseren hun conclusies op data van de Gezondheidsmonitor Jeugd van het RIVM en alle GGD'en. Daarin staan de resultaten van vragenlijsten die zijn ingevuld door leerlingen uit het tweede en vierde jaar van het voortgezet onderwijs. Voor het Groningse onderzoek zijn de meest recente resultaten uit 2023 (met 7000 deelnemers uit de noordelijke provincie) vergeleken met die van 2019 (5000 Groningers).
Gezinsleven
Vijf jaar geleden was volgens de onderzoekers geen verschil te zien tussen jongeren die wel en niet met aardbevingsschade aan hun woningen te maken hadden. Bij de resultaten van 2023 zien ze wel duidelijke verschillen. Niet de aardbevingen zelf, maar de schade die hierdoor ontstaat heeft invloed op hoe jongeren zich voelen. Stress bij ouders en langdurige schadeprocedures hebben invloed op het gezinsleven, staat in het rapport.
"We zien lagere scores op mentale en algemene gezondheid, meer suïcidegedachten, minder vertrouwen in de toekomst en vaker schoolverzuim en spijbelen", aldus de onderzoekers van Gronings Perspectief. Zij vinden dat hier "aandacht en ondersteuning" voor moet zijn, om te voorkomen dat jongeren "blijvende schade" oplopen.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
8 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
10 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
12 uur geleden