Onderzoek: kwart mensen vindt code oranje en rood overdreven
DE BILT (ANP) - Gemiddeld vindt een kwart van de mensen de weerwaarschuwingen die het KNMI vorig jaar heeft afgegeven overdreven. Dat komt naar voren uit onderzoek van I&O Research dat het in opdracht van het weerinstituut heeft uitgevoerd. Het gaat in dit geval om codes oranje en rood. Code geel is in het onderzoek niet meegenomen.
I&O research voerde vorig jaar vijf peilingen uit nadat een weerwaarschuwing was afgegeven. Het betrof vier keer code oranje: voor zware onweersbuien op 20 en 22 juni, voor storm Ciarán op 2 november en voor gladheid door ijzel op 2 december. Op 5 juli gold in een deel van het land code rood voor storm Poly.
Voor code rood was het meeste begrip. Daarvan zei 88 procent de weerwaarschuwing passend te vinden en 8 procent vond het overdreven. Na de zware onweersbuien van 20 juni gaf 39 procent aan dat code oranje overdreven was, 51 procent vond de waarschuwing wel gepast. "Een mogelijke verklaring is dat de overlast van deze onweersbuien erg lokaal was en niet iedereen in het waarschuwingsgebied er last van had. Verschillende mensen noemen dit als reden waarom ze de weerwaarschuwing overdreven vonden", aldus I&O research.
Leeftijdsverschil
Vooral 65-plussers vinden vaker een waarschuwing passend dan mensen die jonger zijn. Gemiddeld vier op de tien zegt hun gedrag te veranderen om de weerwaarschuwing. Dat was bij code rood zes op de tien.
I&O Research en het KNMI vinden op basis van het onderzoek dat over het algemeen de weerwaarschuwingen goed gewaardeerd worden.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
53 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
56 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden