Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Onderzoek: een op drie weet niet of milieulabels echt of nep zijn

Onderzoek: een op drie weet niet of milieulabels echt of nep zijn

UTRECHT (ANP) - Een op de drie consumenten kan betrouwbare en onafhankelijke duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van neplogo's of valse claims. Dit meldt voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal na onderzoek onder ruim duizend mensen.

Het onderzoek draaide om duurzaamheidslabels die niet op voedingsmiddelen staan, maar bijvoorbeeld op schoonmaakmiddelen en cosmetica. In het onderzoek door onderzoeksbureau Motivaction kregen deelnemers logo's te zien van bestaande keurmerken en een die nep is. Zo dachten veel deelnemers een niet-bestaand logo te herkennen.

"Dit illustreert hoe eenvoudig het is om mensen met een willekeurig 'groen' logo de indruk te geven dat ze een product met een erkend keurmerk aanschaffen. Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de consumenten hierdoor wordt misleid", zegt Paulien van der Geest, expert keurmerken bij Milieu Centraal.

'Misleid'

Consumenten willen volgens de voorlichtingsorganisatie meer duidelijkheid over de betrouwbaarheid van logo's en meer onafhankelijke controle. Van de ondervraagden wil 43 procent een verbod op misleidende logo's of nepkeurmerken, meldt Milieu Centraal. "Helaas zijn er ook talloze logo's die de indruk wekken dat een product is gecertificeerd terwijl dat niet zo is. Consumenten denken hierdoor een product met keurmerk te kopen, maar worden eigenlijk misleid", aldus Van der Geest.

Op de verpakking worden volgens haar bijvoorbeeld logo's met een 'groene' uitstraling of afbeeldingen van blije dieren gezet om milieu- of diervriendelijkheid te suggereren. Maar op het product staan dan geen onafhankelijk gecontroleerde keurmerken die de claims ondersteunen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) treedt hiertegen op en kan daarbij stevige boetes uitdelen, benadrukt ze.

Verder komt uit het onderzoek naar voren dat vier op de tien consumenten zeggen bereid te zijn meer te betalen voor een non-foodproduct met een betrouwbaar milieukeurmerk. Bijna de helft (46 procent) zegt volgens Milieu Centraal vaker te willen letten op duurzaamheidskeurmerken. Volgens het onderzoek herkende 45 procent van de mensen het EU Ecolabel, het officiële Europese milieukeurmerk voor non-foodproducten. Daarnaast kenden ruim zeven op de tien deelnemers het logo van Fairtrade.

Meer uit Financieel

Honderden vluchten VS geannuleerd om shutdown

WASHINGTON (ANP/AFP) - Honderden vluchten zijn vrijdag geannuleerd in de Verenigde Staten als gevolg van de shutdown van de Amerikaanse overheid en het krimpplan voor het vliegverkeer door luchtvaartautoriteit FAA. Vrijdag kwam 4 procent van de binnenlandse vluchten in de VS te vervallen. Dat raakte ongeveer zevenhonderd vluchten van de vier grootste maatschappijen American Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines en United Airlines.

2 uur geleden
Opnieuw verlies voor AEX-index op beurs Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is vrijdag opnieuw lager gesloten na de min een dag eerder. Staalconcern ArcelorMittal wist zich wel te onttrekken aan het overwegend negatieve sentiment en stond opnieuw bij de sterkste stijgers in de hoofdindex.

3 uur geleden
Consumentenvertrouwen VS naar laagste niveau in ruim 3 jaar

ANN ARBOR (ANP/BLOOMBERG) - Het vertrouwen van Amerikaanse consumenten in de economie is deze maand gezakt naar het laagste niveau sinds juni 2022. Dat meldt de Universiteit van Michigan op basis van een voorlopige raming. Amerikaanse consumenten zijn vooral bezorgd over de aanhoudende shutdown van de overheid en de afzwakkende arbeidsmarkt in de Verenigde Staten.

5 uur geleden
Airbnb en Expedia bij winnaars op Wall Street na resultaten

NEW YORK (ANP) - Airbnb en Expedia behoorden vrijdag tot de stijgers op de beurzen in New York na kwartaalcijfers van de twee bedrijven die actief zijn in de reissector. Verhuurplatform Airbnb presteerde afgelopen kwartaal beter dan verwacht door de aantrekkende vraag naar accommodaties en gaf een positieve verwachting af voor het huidige kwartaal. Het aandeel klom meer dan 1 procent.

5 uur geleden
Lukoil na klappen deal alsnog dicht bij verkoop buitenlandse tak

BRUSSEL (ANP) - Het Russische olieconcern Lukoil is in "vergevorderde gesprekken met andere partijen" over de overname van de internationale activiteiten na het afhaken van het Zwitserse Gunvor. Het doel is "zo snel mogelijk tot een nieuwe verkoopovereenkomst te komen", laat de Nederlandse tak van Lukoil weten in een verklaring. Donderdag ging de verkoop aan grondstoffenhandelaar Gunvor niet door na weerstand vanuit de Verenigde Staten.

6 uur geleden
Minister zwijgt over mogelijke uitruil met China in zaak-Nexperia

DEN HAAG (ANP) - Demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken) wil niet zeggen wat China terugkrijgt in ruil voor het hervatten van de levering van Nexperia-chips naar bijvoorbeeld autofabrieken in Europa. De gesprekken daarover met de Chinese overheid zijn vertrouwelijk, zei de VVD-bewindsman vrijdag rond de ministerraad.

8 uur geleden
Europese luchtvaartmaatschappijen passen duurzaamheidsclaims aan

BRUSSEL (ANP) - Ruim twintig Europese luchtvaartmaatschappijen hebben duurzaamheidsclaims aangepast na gesprekken met de Europese Commissie en Europese toezichthouders. Volgens de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere consumententoezichthouders waren bepaalde claims rondom het compenseren van CO2-uitstoot van een vlucht misleidend.

8 uur geleden