Onderzoek: e-readers en VR-brillen populair tijdens Black Friday
DEN HAAG (ANP) - E-readers en virtualrealitybrillen behoorden tot de bestverkochte producten tijdens de afgelopen Black Friday-week. Dat concluderen GfK en NIQ op basis van onderzoek. Volgens de marktonderzoekers leverden deze artikelen respectievelijk 56 procent en 46 procent meer omzet op in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat zijn flinke uitschieters binnen de categorie consumentenelektronica, waarvan de omzet met 3,6 procent steeg.
GfK en NIQ hebben de omzet geanalyseerd die werd geboekt in week 48, waarvan de vrijdag Black Friday was. De sterkste omzetstijging ten opzichte van vorig jaar was te zien in de verkoop via webshops, goed voor 4,7 procent. In fysieke winkels nam de omzet volgens de marktonderzoekers met 1,7 procent toe. Bijna 64 procent van de omzet werd tijdens de week van Black Friday gerealiseerd via onlinekanalen.
Naast e-readers en VR-brillen waren ook haardrogers, laptops, smartphones en tablets populairder dan vorig jaar. Naast consumentenelektronica zagen de marktonderzoekers ook "dubbele groeicijfers" voor fysieke boeken en muziek, zoals cd's en vinyl. "Doordat Black Friday kort op Sinterklaasavond viel, heeft dit waarschijnlijk bijgedragen aan deze stijging, omdat deze producten vaak populaire cadeau-items zijn", leggen GfK en NIQ uit.
Meer uit Financieel
ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.
13 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.
14 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
4 uur geleden