Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Onderzoek: Duitsers halen broekriem steeds verder aan om inflatie

Onderzoek: Duitsers halen broekriem steeds verder aan om inflatie

FRANKFURT (ANP/DPA) - De stijgende prijzen in Duitsland leiden ertoe dat steeds meer Duitsers letten op hun koopgedrag, merkt marktonderzoeker NielsenIQ op basis van onderzoek onder ruim 10.000 mensen. Als gevolg daarvan kopen mensen minder luxe producten of gaan ze minder vaak uit eten.

Meer dan de helft van de consumenten gaf in de enquête aan alleen producten te kopen die ze echt nodig hebben. Zo’n vier op de tien zeiden dat ze tegenwoordig producten links laten liggen die "leuk of luxe" zijn. Ongeveer drie van de tien Duitsers proberen minder vaak uit eten te gaan, en blijft in plaats daarvan thuis.

Daarnaast proberen mensen in Duitsland geld te besparen, onder meer door prijzen te vergelijken en meer te letten op speciale aanbiedingen, zien de onderzoekers van NielsenIQ. Ook stappen Duitsers over op goedkopere producten, bijvoorbeeld van boter naar margarine of van mineraal- naar kraanwater.

Verder maakt volgens de enquête slechts zo’n 10 procent van de bevolking zich helemaal geen zorgen over de inflatie. Dat zijn met name mensen met een hoog inkomen.

Meer uit Financieel

Ngo: TotalEnergies betrokken bij oorlogsmisdaden in Mozambique

MOZAMBIQUE (ANP/AFP) - Een mensenrechtengroep heeft een juridische klacht ingediend tegen TotalEnergies, waarin het Franse energieconcern wordt beschuldigd van "medeplichtigheid aan oorlogsmisdaden" bij zijn gasproject in Mozambique. Het European Centre for Constitutional and Human Rights (ECCHR) richt zijn klacht op vermeende misstanden door soldaten van een gezamenlijke taskforce (JTF). Deze eenheid was ingezet om het terrein te beveiligen waar TotalEnergies actief is.

52 minuten geleden
Verzekeraar Achmea mikt op resultaat van 1 miljard euro in 2030

ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.

1 uur geleden
EU wordt mogelijk strenger voor clouddiensten Amazon en Microsoft

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.

1 uur geleden
AkzoNobel heft bij fusie beschermingsmuur tegen overnames op

AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.

3 uur geleden
Verfmaker AkzoNobel zakt op rood Damrak na fusienieuws

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.

4 uur geleden
Claimstichting begint zaak tegen Netflix om prijsverhogingen

AMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.

4 uur geleden
Levensmiddelenindustrie: stabiele prijzen minder vanzelfsprekend

DEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

5 uur geleden