Onderzoek: besluitvorming demonstratie 1 juni op Dam was slordig
AMSTERDAM (ANP) - De besluitvorming voor en tijdens de antiracisme-demonstratie op 1 juni op de Dam in Amsterdam was slordig. De Amsterdamse driehoek van burgemeester, politie en Openbaar Ministerie heeft niet als een overlegorgaan gefunctioneerd. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek dat burgemeester Femke Halsema heeft laten uitvoeren.
Op de demonstratie tijdens de coronacrisis kwamen meer dan tienduizend mensen af. In het onderzoek worden 'faalfactoren' besproken, die onder net andere omstandigheden tot een groter incident hadden kunnen leiden. "Ieder incident, iedere 'near miss', legt zwakke punten in de werkwijze bloot. De 1 juni-demonstratie is geen uitzondering", schrijven de onderzoekers.
Zo stellen ze dat er sprake was van een slordig proces, omdat betrokkenen achteraf moesten bediscussiëren hoe de besluitvorming over de handhaving is verlopen. "De demonstratie gaf aanleiding tot een mate van improvisatie op het bestuurlijke niveau die onnodig zou moeten zijn en die tot slordigheden leidde", schrijven de onderzoekers. Ook het communiceren per WhatsApp zorgde voor onduidelijkheid over wie bij welk besluit betrokken was.
Fingerspitzengefühl
Verder werd de driehoek niet benut als een strategisch orgaan dat met elkaar mogelijke scenario’s verkend. Zo namen de burgemeester en de politie tijdens de demonstratie enkele kritieke besluiten zonder advies van anderen in te winnen, terwijl zij niet de bevoegdheid hadden om te bepalen dat er niet gehandhaafd zou worden op de 1,5 meter. "Het OM heeft dit laten gebeuren", aldus de onderzoekers.
Ze vinden dat er voortaan beter moet worden nagedacht over wat er eventueel kan misgaan. De driehoek moet niet alleen afgaan op 'fingerspitzengefühl', maar bijvoorbeeld checklists gebruiken. Ook moet besluitvorming niet meer via WhatsApp gebeuren.
Reactie Halsema
Halsema is blij met het onderzoek. "Wij herkennen ons in het gepresenteerde feitenrelaas over de voorbereiding, het verloop van de demonstratie en de mediastorm die na afloop ontstond. Ook herkennen wij ons in de lessen en omarmen de aanbevelingen. Wij betreuren het dat er een gezondheidsrisico heeft kunnen ontstaan", schrijft ze mede namens de hoofdcommissaris van politie en de hoofdofficier van justitie aan de gemeenteraad.
Voortaan zal de driehoek zich beter laten informeren, ook bij "ogenschijnlijk laag-risico dan wel kleinschalige gebeurtenissen". Verder gaat de driehoek beter samenwerken en afspraken maken over verbetering van de crisiscommunicatie.
Meer uit Binnenland
AXEL (ANP) - De stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in Zeeland gaat door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Terneuzen zondagochtend weten. De slachtoffers waren leerlingen of begeleiders van een school uit de plaats Axel, dat binnen de gemeente ligt. Daar is de stille tocht. Over de precieze route wordt nog overlegd, aldus de woordvoerder.
1 minuut geledenDEN HAAG (ANP) - Net als voorgaande jaren zet de Werkgroep Waarheidsvinding MH17 zondag 298 lege stoelen tegenover de Russische ambassade in Den Haag. Elke stoel vertegenwoordigt een slachtoffer van de in 2014 neergeschoten vlucht MH17. Het toestel, onderweg van Amsterdam naar Maleisië, werd boven het oosten van Oekraïne neergehaald door pro-Russische separatisten.
51 minuten geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - De kapotte ramen van het gemeentehuis in Wijk bij Duurstede zijn verstevigd en de plek is opgeruimd en schoongemaakt, meldt een gemeentewoordvoerder zondag. Het gemeentehuis werd vrijdagavond belaagd door relschoppers en er werden veel vernielingen aangericht. Volgens de woordvoerder is er aangifte van gedaan. Een schadebedrag is nog niet bekend.
1 uur geledenTER APEL (ANP) - Na de tweede dag van het ingaan van het nieuwe Europese asielsysteem moesten door de drukte bij het overvolle aanmeldcentrum in Ter Apel 120 asielzoekers de nacht in opvanglocaties buiten de Groningse plaats doorbrengen. Het Rode Kruis laat zondagochtend weten dat 92 asielzoekers in een sporthal in het Drentse dorp de Wijk sliepen en 28 de nacht doorbrachten in congrescentrum Hanzeplaza in Groningen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In meer dan de helft van de gemeenten hebben horecazaken toestemming om langer open te blijven tijdens het WK voetbal, meldt brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In verband met de zware explosie die in de nacht van donderdag op vrijdag plaatsvond in Amsterdam Nieuw-West zijn in totaal drie aanhoudingen verricht, laat de politie zaterdag weten. De politie had eerder al gemeld dat er vrijdag meerdere mensen waren aangehouden, maar niet het exacte aantal. Waarvan ze verdacht worden, wil de politie in verband met het onderzoek nog niet zeggen. Ook zijn er twee voertuigen in beslag genomen.
21 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De politie is zaterdag begonnen met forensisch onderzoek op de locatie in Amsterdam Nieuw-West waar in de nacht van donderdag op vrijdag een zware explosie was. Dat bevestigt een woordvoerster van de politie na berichtgeving door Het Parool.
21 uur geleden