Onderzoek ABN AMRO: campers gewild door 'hip imago'
AMSTERDAM (ANP) - De vraag naar campers is in de afgelopen jaren sterk gestegen door toenemende populariteit bij jongvolwassenen en ouderen. Daar staat tegenover dat de vraag naar caravans juist is gedaald. Dat schrijft ABN AMRO in een onderzoek. Volgens de bank hebben campers een "hip imago" bij jongere mensen door trends als 'Vanlife, off-the-grid en de digital nomads" waarbij influencers op sociale media hun avonturen met kampeerbussen laten zien.
ABN AMRO zegt dat volgens cijfers van de RDW tussen 2010 en 2023 het aantal campers in Nederland met 170 procent is gestegen. Bij caravans was juist een daling met ruim 11 procent te zien. Vorig jaar waren er bijna 200.000 campers in Nederland. Dat zijn er 108 per 10.000 inwoners, waarmee Nederland ruim boven het Europese gemiddelde zit.
Ook ouderen kiezen steeds vaker voor een camper dankzij het grotere gebruiksgemak in vergelijking met een caravan, bijvoorbeeld bij het rijden en het neerzetten op een kampeerterrein. Daarnaast hebben ouderen meer financiële ruimte om een camper te kopen in plaats van een caravan en neemt ook het aantal oudere mensen toe.
Import kampeerbussen
De sterkste groei van het camperbezit komt uit de import van tweedehands kampeerbussen uit het buitenland. Daar is namelijk het aanbod groot en zijn de prijzen relatief laag. De verkoop van nieuwe campers in Nederland is relatief beperkt door de hoge aanschafbelasting in vergelijking met andere landen. Daarnaast worden ook bestelbusjes omgebouwd tot camper.
ABN AMRO wijst in het onderzoek ook op de opkomst van elektrische auto's. Zo heeft de eerste generatie elektrische auto's onvoldoende trekkracht voor grotere caravans en is het rijbereik van elektrische auto's die wel voldoende trekkracht hebben nog relatief beperkt. Als dan wordt gekeken naar de totale kosten is de camper een aantrekkelijker alternatief dan een caravan.
Verbeterd imago
"De explosieve groei van het camperbezit in Nederland toont aan dat de camper zich als veelzijdig kampeermiddel heeft weten te positioneren in zowel de jongere als oudere doelgroep. Dankzij een verbeterd imago, gebruiksgemak, en de opkomst van de elektrische auto, wordt de camper steeds aantrekkelijker", concludeert ABN AMRO.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Nederlanders hebben dit jaar opnieuw een recordaantal Tikkies gestuurd. Ook het gevraagde totaalbedrag lag nog nooit zo hoog als in 2025. Daarmee heeft de betaalapp het oude record van vorig jaar verbroken. Dit meldt ABN AMRO, de eigenaar van Tikkie.
10 minuten geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De bitcoin heeft zijn waarde in 2025 niet kunnen vasthouden, ondanks het cryptovriendelijkere beleid van de Amerikaanse president Donald Trump. Met nog enkele dagen te gaan voor de jaarwisseling, wordt de grootste cryptomunt ter wereld zondag verhandeld voor een kleine 88.000 dollar. Begin dit jaar was de munt nog ruim 93.000 dollar waard.
7 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Pomphouders verspreid over het land hebben extra voorraad ingeslagen, omdat in de laatste dagen van het jaar mogelijk meer automobilisten hun tank willen volgooien. Per 1 januari gaan de brandstofaccijnzen omhoog. Toch verwacht voorzitter Martin van Eijk van pomphoudersbrancheorganisatie Drive geen lange rijen.
10 uur geledenSANTIAGO (ANP/AFP) - In Chili is een nieuw bedrijf opgezet om de winning van lithium op te voeren, een metaal dat wordt gebruikt in batterijen voor elektrische voertuigen en mobiele telefoons. Het gaat om een samenwerking tussen het Chileense staatsbedrijf Codelco, 's werelds grootste koperproducent, en de particuliere mijnbouwer SQM, waarin Chinees kapitaal is geïnvesteerd.
12 uur geledenHAMBURG (ANP/DPA) - De Chaos Computer Club (CCC), naar eigen zeggen Europa's grootste hackerscollectief, heeft in Duitsland opgeroepen tot een maandelijkse Digitale Onafhankelijkheidsdag. De organisatie, die zich hard maakt voor digitale rechten en cyberveiligheid, wil mensen aansporen hun afhankelijkheid van de dominante digitale platforms te heroverwegen.
14 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - Meer dan de helft van de middelgrote bedrijven in Duitsland verwacht volgend jaar een economische neergang. Dit blijkt uit een enquête van de ondernemersvereniging BVMW onder meer dan duizend ondernemers. Directeur Christoph Ahlhaus van de belangenorganisatie stelt dat "oppervlakkige hervormingen niet langer voldoende zijn om Duitsland weer op de rails te krijgen".
14 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA/BELGA) - Duitse wijnbouwers kampen met hun grootste crisis in decennia. Dat komt omdat de prijs die ze krijgen bij de verkoop van de wijn niet meer opweegt tegen de productiekosten, staat in een rapport van de Duitse belangenorganisatie voor de landbouw DBV.
1 dag geleden