Onderzoek ABN AMRO: campers gewild door 'hip imago'
AMSTERDAM (ANP) - De vraag naar campers is in de afgelopen jaren sterk gestegen door toenemende populariteit bij jongvolwassenen en ouderen. Daar staat tegenover dat de vraag naar caravans juist is gedaald. Dat schrijft ABN AMRO in een onderzoek. Volgens de bank hebben campers een "hip imago" bij jongere mensen door trends als 'Vanlife, off-the-grid en de digital nomads" waarbij influencers op sociale media hun avonturen met kampeerbussen laten zien.
ABN AMRO zegt dat volgens cijfers van de RDW tussen 2010 en 2023 het aantal campers in Nederland met 170 procent is gestegen. Bij caravans was juist een daling met ruim 11 procent te zien. Vorig jaar waren er bijna 200.000 campers in Nederland. Dat zijn er 108 per 10.000 inwoners, waarmee Nederland ruim boven het Europese gemiddelde zit.
Ook ouderen kiezen steeds vaker voor een camper dankzij het grotere gebruiksgemak in vergelijking met een caravan, bijvoorbeeld bij het rijden en het neerzetten op een kampeerterrein. Daarnaast hebben ouderen meer financiële ruimte om een camper te kopen in plaats van een caravan en neemt ook het aantal oudere mensen toe.
Import kampeerbussen
De sterkste groei van het camperbezit komt uit de import van tweedehands kampeerbussen uit het buitenland. Daar is namelijk het aanbod groot en zijn de prijzen relatief laag. De verkoop van nieuwe campers in Nederland is relatief beperkt door de hoge aanschafbelasting in vergelijking met andere landen. Daarnaast worden ook bestelbusjes omgebouwd tot camper.
ABN AMRO wijst in het onderzoek ook op de opkomst van elektrische auto's. Zo heeft de eerste generatie elektrische auto's onvoldoende trekkracht voor grotere caravans en is het rijbereik van elektrische auto's die wel voldoende trekkracht hebben nog relatief beperkt. Als dan wordt gekeken naar de totale kosten is de camper een aantrekkelijker alternatief dan een caravan.
Verbeterd imago
"De explosieve groei van het camperbezit in Nederland toont aan dat de camper zich als veelzijdig kampeermiddel heeft weten te positioneren in zowel de jongere als oudere doelgroep. Dankzij een verbeterd imago, gebruiksgemak, en de opkomst van de elektrische auto, wordt de camper steeds aantrekkelijker", concludeert ABN AMRO.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP) - Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen, meldt de Europese brancheorganisatie ACEA. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het aantal verkochte auto's in de eerste tien maanden van dit jaar op bijna 9 miljoen stuks. Dat is ruim 1 procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden.
32 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO schrapt de komende jaren duizenden banen om kosten te verminderen en winstgevender te worden. De bank wil het personeelsbestand tot 2028 met netto 5200 voltijdsplekken verminderen, vergeleken met het aantal mensen dat er eind vorig jaar werkte. Dat heeft het concern dinsdag aangekondigd bij de presentatie van de nieuwe strategie van de dit jaar aangetreden topvrouw Marguerite Bérard.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Hotelketens zouden "forse investeringen" moeten doen om verder te verduurzamen, vindt ING. Volgens de bank wint het comfort voor de gast het nog altijd van klimaatambities bij de grote ketens.
2 uur geledenAPELDOORN (ANP) - Goedkopere nieuwbouwwoningen gaan steeds vaker naar kopers van buiten de gemeente. Dat meldt het Kadaster, dat cijfers uit 2019 en 2024 met elkaar heeft vergeleken. Vooral in grote steden komen relatief veel kopers van verder weg.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Nederland moet meer investeren in duurzame energie, een schone maakindustrie en toekomstig verdienvermogen. Met die oproep zijn honderd topbestuurders uit het bedrijfsleven dinsdag gekomen, onder wie KPN-topman Joost Farwerck, Zeeman-directeur Erik-Jan Mares en Ruud Joosten, de baas van bouwconcern BAM. Ook Peer Swinkels van het moederbedrijf van bierbrouwer Bavaria en Maite Zubiaurre, de topvrouw van webwinkel bol, onderschrijven de oproep.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Nederlandse bedrijfsleven is kwetsbaar voor uitval van voorzieningen als stroom en internet. Het merendeel van de bedrijven kan al binnen een halve dag niet meer functioneren zonder elektriciteit, telecom of andere ICT-diensten, blijkt uit de jaarlijkse Nederlandse Innovatie Monitor. Na een week kan nog slechts 6 procent van de bedrijven opereren zonder stroom, 10 procent zonder telefonie en internet en 18 procent zonder ICT-diensten.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Nederlandse bedrijfsleven is kwetsbaar voor uitval van voorzieningen als stroom en internet. Het merendeel van de bedrijven kan al binnen een halve dag niet meer functioneren zonder elektriciteit, telecom of andere ICT-diensten, blijkt uit de jaarlijkse Nederlandse Innovatie Monitor. Na een week kan nog slechts 6 procent van de bedrijven opereren zonder stroom, 10 procent zonder telefonie en internet en 18 procent zonder ICT-diensten.
8 uur geleden