Onderwijsbonden misen structurele oplossingen lerarentekort
DEN HAAG (ANP) - Hoewel het kabinet extra investeert in het onderwijs, missen de Algemene Onderwijsbond (AOb) en CNV Onderwijs structurele oplossingen voor grote problemen, met name het lerarentekort.
"Al voor de coronacrisis was het duidelijk dat het lerarentekort een groot maatschappelijk probleem is, klassen werden met regelmaat naar huis gestuurd en er sloten scholen omdat er geen onderwijspersoneel meer te krijgen was", aldus de AOb in een eerste reactie.
Voorzitter Jan de Vries van CNV Onderwijs had al niet meer verwacht dat dit kabinet gehoor zou geven aan de roep om structurele investeringen. Hij hoopt dat het volgende kabinet daar na de verkiezingen wel werk van zal maken. "Dat is nodig om te zorgen voor meer ondersteunend personeel, meer maatwerk en daarmee het bevorderen van kansengelijkheid, betere begeleiding van starters en zij-instromers."
Werkdruk
Het kabinet maakt wel veel geld vrij vanwege het groeiende aantal leerlingen en studenten: 450 miljoen euro. Dat is echter niet bestemd voor het tegengaan van werkdruk en tekorten.
Om het lerarentekort tegen te gaan, wordt jaarlijks 32 miljoen euro uitgetrokken. Dat is mooi, maar onvoldoende, vinden de bonden. "Daarmee los je niets structureel op", aldus de AOb, die erop wijst dat het lerarentekort de komende jaren kan oplopen tot 10.000 mensen. "Met een paar campagnefilmpjes los je het tekort niet op. Daarvoor is heel veel extra geld nodig voor de lange termijn."
Positief
De totale uitgaven van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen verminderen overigens van 44,6 miljard euro naar 43,7 miljard in 2021, blijkt uit de Miljoenennota.
Beide grote onderwijsbonden reageren wel positief op de troonrede van de koning, die stilstond bij de flexibiliteit en veerkracht die het onderwijspersoneel aan de dag heeft gelegd tijdens de coronacrisis. "Terecht spreekt de koning zijn waardering voor het onderwijspersoneel uit", zegt De Vries. Hij is ook positief over het voornemen van het kabinet om gelden uit het zogeheten nationaal groeifonds vrij te maken voor onderwijsprojecten.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
4 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
6 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
9 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
11 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
12 uur geleden