Ondernemersvereniging ziet faillissementen voorlopig nog stijgen
DEN HAAG (ANP) - Na de recente faillissementsgolf verwacht Erik Ziengs, voorzitter van Ondernemend Nederland (ONL), dat de komende tijd nog veel meer detailhandelsbedrijven en horecazaken verdwijnen. "Het gaat achter elkaar door. Het verontrust mij enorm. Iedere keer verdwijnen er beeldbepalende winkels en vaak worden die vierkante meters niet meer opgevuld", zegt Ziengs.
Woensdag werd cosmeticawinkelketen The Body Shop failliet verklaard. Een dag eerder had Stella Fietsen uitstel van betaling aangevraagd, na jaren van oplopende verliezen. Maandag was het de beurt aan winkelketen Blokker, dat eveneens uitstel van betaling aanvroeg.
De voorzitter van de ondernemersvereniging denkt dat veel bedrijven financieel niet meer overleven door coronaschulden. "Ze hebben geen geld om deze uitgestelde belastingschulden af te lossen of om nog te investeren. En dan is de eenvoudigste manier om de stekker eruit te trekken. Zo ben je gelijk van al die schulden af", zegt de ONL-voorzitter. "En hopelijk kan er dan weer een doorstart plaatsvinden."
Moedeloos
Veel bedrijven maakten tijdens de coronaperiode gebruik van de mogelijkheid om de loonbelasting en btw die zij moesten afdragen uit te stellen. Deze uitgestelde betalingen moeten echter binnen vijf jaar terugbetaald worden. "Maar ondernemers hadden ook te maken met een loonkostenexplosie, een energiecrisis, een personeelstekort en forse huurverhogingen. Ze kunnen de bedragen niet meer ophoesten en worden moedeloos, waardoor vaak niets anders overblijft dan het bedrijf te beëindigen."
Ook retaildeskundige Paul Moers vreest dat er nog meer winkelformules in de problemen komen op de korte termijn. "Het probleem is dat de consument zo ongelofelijk zijn hand op de portemonnee houdt. We hebben zo'n 480 miljard euro op de bank staan, we sparen als gekken", stelt de winkelexpert. Daarnaast hebben veel bedrijven volgens hem moeite om te vernieuwen, waardoor ze klanten verliezen. Ook Moers wijst naar de hoge coronaschulden en "explosief stijgende kosten" als oorzaak van de financiële problemen.
Het aantal winkels in Nederland is in de afgelopen veertien jaar gedaald van 96.000 tot 81.000. Toch is het volgens Moers niet alleen kommer en kwel. "IKEA presteert uitstekend, HEMA heeft zichzelf opnieuw uitgevonden, en Dille & Kamille, Apple en Rituals lopen als een trein."
Meer uit Financieel
ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.
36 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.
37 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
4 uur geleden