Ondanks wens eigen coalitie wil kabinet niet aan migratiequotum
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil zich niet vastleggen op een specifiek aantal migranten dat jaarlijks naar Nederland mag komen. Hoewel onder meer coalitiepartijen VVD en NSC aandringen op een richtgetal of bandbreedte, is zo'n quotum volgens minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) niet werkbaar. "Ik denk niet dat wij nu een richtgetal kiezen."
In debat met de Kamer over de bevolkingsgroei gaf Van Hijum wel aan dat er een logische impliciete bovengrens is. Het kabinet kondigde deze week aan de bevolking tot 2050 maximaal naar 19 tot 20 miljoen mensen te willen laten groeien. Als het migratiesaldo dan boven de 68.000 per jaar uitkomt, "dan ga je dat getal niet halen", concludeerde de NSC-bewindsman. Sinds 2015 ligt het migratiesaldo steevast boven dat getal, benadrukt hij. Daarom werkt het kabinet aan aanvullende maatregelen om minder migranten naar Nederland te laten komen.
De commissie-Van Zwol, die belangrijke aanbevelingen deed over de bevolkingsgroei, benadrukte ook dat het alleen om indicaties zal gaan, benadrukte Van Hijum. "Ik denk dat het nut ervan ook een beetje per migratiesoort zal verschillen." Alleen voor arbeidsmigratie, waar hij als minister verantwoordelijk voor is, kan zo'n richtgetal volgens Van Hijum op termijn helpen. Maar het zal alleen van pas komen wanneer de plannen van dit kabinet om arbeidsmigratie te beperken verder zijn uitgewerkt. "Dat heeft ook alleen zin als je het kan koppelen aan beleid waarmee je vervolgens op die getallen gaat sturen."
VVD'er Bente Becker noemde het een "gemiste kans" om niet per migratiesoort (zoals asiel-, kennis-, liefdes- of arbeidsmigratie) een bandbreedte vast te leggen. Ook SGP-Kamerlid André Flach zou meer concrete doelen willen zien van het kabinet dan alleen streefgetallen. "Als wij de verkiezingen ingaan streven we ook altijd naar 35 zetels", aldus de politicus van de kleine christelijke partij. "Het worden er meestal maar drie. Dus een streefgetal zegt mij niet zoveel."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
15 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden