Ondanks plan afname bos in Nederland in plaats van toename
DEN HAAG (ANP) - In Nederland verdwijnt nog steeds meer bos dan er aangeplant wordt. Dat gebeurt al sinds 2013, maar de doelstelling in de landelijke bossenstrategie die daar vanaf 2020 een eind aan moest maken, wordt waarschijnlijk niet gehaald. Er is bij alle natuurbeheerders opgeteld ruim 6000 hectare minder bos dan bij de start van het plan, stelt de Algemene Rekenkamer in een onderzoek naar het bosbeheer.
De rijksoverheid en de provincies spraken in 2020 af dat er op termijn landelijk 10 procent meer bos bij moet komen. Maar de plannen van de provincies verschillen nogal en komen niet altijd overeen met het landelijke bosbeleid. Volgens de Rekenkamer komt dat omdat de huidige regels en de uitvoering geen garantie bieden voor duurzaam bosbeheer. Zo is er landelijk onvoldoende verjonging van het bos en houden provincies niet actief toezicht op de herplantplicht. Ook zijn er geen afspraken gemaakt wie de aanleg van nieuw bos betaalt.
Er is evenmin overzicht over hoe regionaal of lokaal genomen beslissingen uitpakken en hoeveel achterstallig onderhoud er is. Staatsbosbeheer weet dat op centraal niveau niet en zonder die kennis kunnen ook minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) en de provincies niet goed toezicht houden of eventueel bijsturen. In 2014 is de verantwoordelijkheid voor natuur en landschap grotendeels naar de provincies gegaan.
5000 hectare extra
Volgens de rekenkamer slaagt Staatsbosbeheer, een zelfstandig bestuursorgaan die ruim een kwart van de bossen beheert, er waarschijnlijk wel in op eigen terreinen de komende jaren 5000 hectare extra bos te realiseren. Bosrijke provincies zijn ook tevreden hoe Staatsbosbeheer de bossen in stand houdt.
Tussen 1970 en 2013 groeide het bosoppervlak in Nederland van 325.706 hectare tot 375.912 hectare. Ruim 10 procent van het landoppervlakte in Nederland is bos. Daarna nam het bosoppervlak af, tot nu ongeveer 363.800 hectare. De afgelopen vier jaar is geprobeerd meer bos te planten. Dat is deels gelukt maar netto gezien is er nog steeds een ontbossing, meldt de Rekenkamer.
Bos in Nederland is naast Staatsbosbeheer in handen van veel partijen. Zo beheren particuliere bosbezitters 31 procent van het bos, gemeenten 15 procent, provincies 12 procent, Natuurmonumenten 8 procent en overige bezitters 7 procent. Staatsbosbeheer beheert 27 procent: dat is ruim 94.000 hectare, ofwel vier keer de stad Amsterdam.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het défilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
41 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
4 uur geleden