Onbegrip in Groningen over uitstel gasbesluit
GRONINGEN (ANP) - In Groningen is met onbegrip en bezorgdheid gereageerd op het besluit van de Eerste Kamer om het wetsvoorstel over de definitieve sluiting van het Groninger gasveld voorlopig niet te behandelen. Een meerderheid van de senatoren is niet helemaal overtuigd dat de leveringszekerheid voldoende verzekerd is. Provinciale Staten willen de kwestie woensdag nog bespreken. "We kunnen dit niet accepteren", staat in een verklaring die is ondertekend door negen fracties.
Commissaris van de Koning René Paas is bezorgd over de "plotselinge uitstelbeweging" van de Eerste Kamer. "Juist het argument van leveringszekerheid is in de afgelopen jaren vaak misbruikt om de belangen van Groningers te negeren. Niet opnieuw. Definitieve sluiting van de gasputten in Groningen is essentieel. En het is beloofd." Hij doet een klemmend beroep op alle fracties in de senaat om dit in de wet vast te leggen.
Onder meer de BBB in de senaat was voor uitstel van behandeling van de wet die de sluiting van de gasputten regelt. In de Tweede Kamer hadden vrijwel alle fracties ermee ingestemd. Hendri Meendering van de Groningse fractie van GroenLinks noemt de BBB onbetrouwbaar als het aankomt op de veiligheid van Groningers. Zijn SP-collega Agnes Bakker: "Een schoffering van de belofte die Groningen is gedaan. Vertrouwen was er toch al niet." Tijd voor een andere koers en actie vanuit de provinciale politiek."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
9 uur geleden