ON betreurt einde journalistiek overleg met andere omroepen
HILVERSUM (ANP) - Ongehoord Nederland (ON) vindt het jammer dat andere omroepen niet meer op journalistiek vlak willen samenwerken. "Wij betreuren dit ten zeerste en snappen de reden niet", meldt voorzitter Arnold Karskens maandag op de website van ON. De publieke omroepverenigingen lieten vorige week weten niet meer met ON te willen overleggen.
"Alle omroepen binnen het publieke bestel hebben zich akkoord verklaard om goed samen te werken. Omroep ON is hierbij sinds toetreding een betrouwbare partner gebleken door steeds aanwezig te zijn bij de diverse overleggen in Hilversum", aldus Karskens. De omroepbaas vindt het "jammer" dat een overleg later deze week niet doorgaat. "Als ON hebben wij ons gecommitteerd aan goede samenwerking en daar houden we ons - en de andere omroepen - graag aan. Alleen zo blijft het publieke bestel sterk en gezond."
Karskens is "hoogst verbaasd" door de opmerkingen van WNL-hoofdredacteur Bert Huisjes. Die zei in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers dat de omroepen geen journalistiek overleg meer willen voeren met ON "omdat wat zij doen geen journalistiek bedrijven is". "De interviewers zijn Twitter-agitatoren als Raisa Blommestijn, zonder enige journalistieke ervaring of achtergrond", zei Huisjes. Karskens neemt het op voor de presentatrices, die volgens hem worden 'geframed' als "minderwaardig". "Wij zijn trots op deze dames die hun nek uitsteken om het ongehoorde geluid te brengen."
ON kwam onlangs onder vuur te liggen vanwege een item waarin zonder context filmpjes werden getoond van zwarte mensen die witte mensen in elkaar slaan. Dat werd gedaan om een "minder belicht aspect van racisme" te laten zien. De Ombudsman van de NPO kreeg naar aanleiding van de aflevering een recordaantal klachten en kondigde een nieuw onderzoek naar de omroep aan. Dit is het tweede onderzoek van de NPO-Ombudsman naar klachten over de aspirant-omroep. Eerder verklaarde zij klachten over het verspreiden van onjuiste en onbetrouwbare informatie door ON grotendeels gegrond.
Meer uit Binnenland
MIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
3 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
3 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in cassatie bij de Hoge Raad in de zaak over een dodelijke aanvaring tussen een snelboot en een watertaxi op de Waddenzee in oktober 2022. Dat meldt een woordvoerder van het ressortsparket, het onderdeel van het OM dat over hoger beroep en cassatie gaat. Vorige week werd de 50-jarige kapitein van de snelboot in hoger beroep vrijgesproken.
4 uur geleden