Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Omwonenden Tata Steel in actie voor schone lucht

Omwonenden Tata Steel in actie voor schone lucht

IJMUIDEN (ANP) - Ongeveer 150 demonstranten hebben zondagmiddag meegedaan aan de wandeling 'Samen voor schone lucht'. De deelnemers vertrokken rond 13.30 uur vanaf een verzamelplek in IJmuiden richting het hoofdkantoor van Tata Steel Nederland.

Rond 15.15 uur kwamen de lopers aan bij het hoofdkantoor. Net daarvoor hadden klimmers van Greenpeace aan een pijp van de staalproducent een spandoek opgehangen met de tekst: 'Tata Steel, we zijn er ziek van'. Onder anderen de directeur van het Longfonds Károly Illy en milieuonderzoeker Thomas Goorden hielden een toespraak.

De actie werd georganiseerd door omwonendenorganisaties en Greenpeace. De deelnemers droegen tijdens de wandeling ruim duizend boodschappen mee op blauwe, gele en groene aan elkaar geknoopte linten van bezorgde mensen die in de buurt van de staalproducent wonen. "Ik ga mijn toekomstige kinderen niet in IJmuiden opvoeden, omdat ik bang ben voor hun gezondheid", luidde een van de boodschappen.

Vergroening

De linten werden bij de staalfabriek in ontvangst genomen door Sanne Walvisch van de lokale organisatie FrisseWind.nu. Zij overhandigt de boodschappen binnenkort aan demissionair economieminister Micky Adriaansens. De bewindsvrouw onderhandelt namens de regering met Tata Steel over vergroening van de staalfabriek.

Tata Steel liet weten zowel de zorgen van de demonstranten als hetzelfde doel en belang te delen: "een gezondere en schonere leefomgeving". Volgens de staalproducent is de uitstoot al afgenomen en zal deze verder afnemen. "Iedereen - ook Tata Steel en onze medewerkers - is erbij gebaat dat er sneller op een schonere, groenere en meer circulaire manier staal in de IJmond gemaakt gaat worden. De gezondheid van omwonenden, de zorg om de natuur en het klimaat, een duurzamere staalproductie in de IJmond en de bredere welvaart in Nederland, staan naast elkaar."

Meer uit Binnenland

Bedrijf achter DigiD gaat in beroep tegen overnameverbod

DEN HAAG (ANP) - Solvinity, het bedrijf achter DigiD, gaat in beroep tegen het verbod op overname door het Amerikaanse Kyndryl dat staatssecretaris Willemijn Aerdts (Digitale Economie en Soevereiniteit) vorige maand oplegde. Dat bevestigt een woordvoerder van de bewindsvrouw na berichtgeving door NRC.

40 minuten geleden
Demonstratie in Vriezenveen rustig verlopen

VRIEZENVEEN (ANP) - Een demonstratie in het centrum van het Overijsselse Vriezenveen tegen de komst van asielzoekers is dinsdagavond rustig en zonder incidenten verlopen. Op het Manitobaplein voor het gemeentehuis verzamelden zich ongeveer honderd mensen, zag een ANP-verslaggever. Rond 21.00 uur waren de meeste mensen weer vertrokken.

2 uur geleden
Onderzoek: sociaaleconomisch zwakkeren worden zwaarder gestraft

DEN HAAG (ANP) - Verdachten die het minder goed voor elkaar hebben, krijgen gemiddeld zwaardere straffen dan mensen die het sociaaleconomisch beter hebben. Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) meldt dat op basis van eigen onderzoeken naar het strafrecht.

4 uur geleden
Pindakaasvloer van Wim T. Schippers keert terug in museum

ROTTERDAM (ANP) - Museum Boijmans Van Beuningen gaat de overleden kunstenaar en tv-maker Wim T. Schippers eren met een nieuwe uitvoering van zijn iconische pindakaasvloer. Dat laat een woordvoerder dinsdag weten aan het ANP. De Pindakaasvloer wordt in juli opnieuw gemaakt in het Depot van het Rotterdamse museum.

5 uur geleden
OM verwijt verdachte dodelijk ongeval Vogelwaarde roekeloosheid

BREDA (ANP) - Het Openbaar Ministerie verwijt de verdachte van het dodelijke ongeval in het Zeeuwse Vogelwaarde roekeloosheid. Dat is juridisch de zwaarste vorm van schuld bij een verkeersongeval, bevestigt het OM na berichtgeving van Omroep Zeeland. Waarom de 19-jarige bestuurder daarvan wordt verdacht, wil het OM op dit moment niet delen.

5 uur geleden
Premier Aruba wekt verbazing met aankondiging vertrek

ORANJESTAD (ANP) - De Arubaanse minister-president Mike Eman heeft aangekondigd dat hij zijn functie op 1 januari 2027 neerlegt. Hij wordt dit jaar op 1 september 65 jaar en wil zijn positie in handen geven van de "nieuwe generatie". Op het eiland is dinsdag verbaasd gereageerd op de stap van de leider van de Arubaanse Volkspartij (AVP).

6 uur geleden
Storing bij NS verholpen, geen inlogproblemen meer

UTRECHT (ANP) - De inlogproblemen waar de NS dinsdag mee kampte, zijn verholpen. Er was sprake van een ict-storing die in de nacht was opgetreden, waardoor niet iedereen kon inloggen op het persoonlijke account bij het bedrijf. Volgens een woordvoerder speelde de drukte van maandag hierbij een rol.

6 uur geleden