Omwonenden komen en gaan in wijkhub na explosie Rotterdam
ROTTERDAM (ANP) - Bij de zogenoemde wijkhub in Rotterdam, in de buurt van het door een explosie getroffen pand, is het vrijdag een komen en gaan van buurtbewoners. Zij kunnen daar bij ambtenaren van de gemeente Rotterdam terecht met hulpvragen, om informatie te krijgen of hun verhaal te vertellen. De wijkhub Pendrecht en Zuidwijk is vrijdag geopend tot 20.00 uur.
"We zien mensen die erg geschrokken zijn door wat er is gebeurd en uit medeleven vragen komen stellen, maar ook mensen die echt geraakt zijn door de explosie", vertelt een woordvoerder van de gemeente Rotterdam. "Ze zijn bijvoorbeeld hun spullen kwijt en hebben niets meer behalve de kleding die ze aan hebben. Anderen kunnen hun woning niet in omdat het nog niet veilig is."
De woordvoerder hoopt dat het voor de buurtbewoners fijn is dat zij in de wijkhub hun ei kwijt kunnen en geholpen worden. Zo kunnen ook ondernemers die schade hebben opgelopen daar terecht met vragen. "Er zijn al best wat initiatieven opgezet om bewoners te helpen, in samenwerking met maatschappelijke organisaties", ziet hij. "Een voetbalclub is aan het crowdfunden en bewoners zamelen kleding in."
Bijeenkomst
Zaterdag is de wijkhub open van 12.00 uur tot 16.00 uur. Maandagavond is er een bijeenkomst waarin buurtbewoners worden bijgepraat over de stand van zaken.
De explosie vond afgelopen maandag plaats op de Schammenkamp in Rotterdam-Zuid.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
6 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
12 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
17 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - Op Curaçao wordt het gelijkspel tegen Ecuador zaterdagavond (lokale tijd) uitgebreid gevierd. Een deel van de fans heeft zich verzameld in de uitgaanswijk Saliña, waar veel auto's toeterend rondrijden en mensen met vlaggen zwaaien.
19 uur geleden