Omtzigt wil debat over demografie en lage geboortecijfers
DEN HAAG (ANP) - NSC-voorman Pieter Omtzigt denkt dat het lage aantal geboortes in Nederland grote gevolgen gaat hebben. In zijn HJ Schoo-lezing stelt hij dat er moet worden gekeken naar de effecten van de veranderende samenstelling van de bevolking in Nederland. "We hebben heel lang het debat over demografie vermeden. We kunnen dat niet blijven doen."
Waar dat debat dan precies over moet gaan of wat er volgens Omtzigt moet gebeuren, maakt de politicus in zijn lezing niet duidelijk. Wel wijst hij op de effecten die volgens hem optreden als gevolg van de lage geboortecijfers.
"Arbeidsmigranten uit andere landen zullen komen en dat zijn landen buiten Europa." Daarnaast zijn volgens hem "de geopolitieke implicaties moeilijk te onderschatten". Hij wijst erop dat in Afrikaanse landen de vruchtbaarheidscijfers veel hoger liggen. "Ik laat u raden wat dat betekent over twintig, dertig jaar."
Vrouwen
Tot slot zegt hij: "Bij beperkte nettomigratie in Nederland en Europa zal de bevolking relatief snel gaan afnemen de komende jaren."
Hij wijst erop dat vrouwen gemiddeld veel minder kinderen krijgen. "De Nederlandse vruchtbaarheid is het afgelopen jaar gedaald naar 1,43 kinderen over het leven van een vrouw." De bevolking dreigt flink te krimpen. Inmiddels is migratie "werkelijk de grote drijver achter de bevolkingsgroei geworden" in Nederland. Hij brengt dat naar eigen zeggen als "neutrale vaststelling".
Grip op migratie
De voormalige VVD-premier Mark Rutte "beloofde grip op migratie, keer op keer", aldus Omtzigt. Het gebrek aan regie hierop kwam duidelijk terug in de statistieken, zegt hij. Het staat volgens de NSC-leider buiten kijf dat dit de samenstelling van de bevolking verandert.
Vooral door arbeidsmigratie waren de migratiecijfers hoog, stelt Omtzigt. Hij vindt dat de politiek er werk van moet maken om die omlaag te brengen, samen met de instroom van buitenlandse studenten en asielzoekers.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Het levert geen extra problemen op in Ter Apel als het Europese migratiepact volgende week vrijdag van kracht wordt, verwacht asielminister Bart van den Brink. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) gebruikt vanaf dan een nieuw systeem en gaat dat voorlopig alleen in Ter Apel gebruiken. Daardoor kunnen aanmeldingen niet meer worden afgehandeld door het asielzoekerscentrum in Budel, dat normaal gesproken enkele tientallen aanmeldingen per dag op zich neemt.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Tijdens de verhoren van volgende week moeten Mark Rutte, Dick Schoof en Wouter Koolmees voor de parlementaire enquêtecommissie corona verschijnen. Het is de tweede volle verhoorweek en deze staat in het teken van de organisatie van de corona-aanpak.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Woonminister Elanor Boekholt-O'Sullivan vindt dit niet het goede moment om gemeenten die te weinig statushouders opvangen daarop aan te spreken. Gemeenten huisvesten al jaren veel minder vluchtelingen met verblijfspapieren dan moet van de wet. De D66-bewindsvrouw werkt aan afspraken met de gemeenten hierover. "Het zou echt heel raar zijn als ik dan nu hier hele stevige uitspraken doe."
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Er is geen link tussen het besluit om de begroting van minister Sjoerd Sjoerdsma (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, D66) dit jaar bij te plussen en de beslissing om verder te gaan met het wetsvoorstel strafbaarstelling verheerlijking terrorisme. Dat zei vicepremier en VVD-leider Dilan Yeşilgöz vrijdag.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Hoewel een groot aantal gemeenten al jarenlang te weinig huizen regelt voor vluchtelingen met een verblijfsvergunning, willen provincies "liever niet" ingrijpen. Ze proberen gemeenten zo goed mogelijk te helpen om oplossingen te vinden, zeggen ze in een rondgang door het ANP. Provincies zijn wettelijk verplicht om erop toe te zien dat gemeenten aan hun taken voldoen. Het Rijk bepaalt ieder halfjaar hoeveel statushouders een gemeente moet huisvesten.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Mensen met een verblijfsvergunning en kansrijke asielzoekers moeten na drie maanden al aan het werk kunnen, vindt minister Thierry Aartsen (Werk en Participatie). In de komende vier jaar moeten 75.000 extra nieuwkomers een betaalde baan hebben, stelt hij zichzelf ten doel.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als het Outbreak Management Team (OMT) adviesvragen kreeg rondom coronamaatregelen, bijvoorbeeld vanuit het ministerie van Volksgezondheid, waren die soms zo specifiek dat "je je daar kriegelig bij voelde", zei Jaap van Dissel vrijdag. Volgens de toenmalige OMT-voorman was het niet altijd mogelijk dat het team adviesvragen kon beantwoorden.
18 uur geleden