Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

OMT: versoepelen is makkelijk, maar terugdraaien haast onmogelijk

OMT: versoepelen is makkelijk, maar terugdraaien haast onmogelijk

DEN HAAG (ANP) - Het versoepelen van coronamaatregelen is eenvoudig, maar het terugdraaien van versoepelingen als de situatie toch tegenvalt zal "welhaast onmogelijk" zijn, waarschuwt het Outbreak Management Team (OMT). In het laatste advies aan het kabinet roepen de deskundigen het kabinet op tot terughoudendheid. Ze wijzen erop dat het aantal besmettelijke personen "nog altijd hoog is".

In de ziekenhuizen is de piek in opnames waarschijnlijk wel achter de rug, maar "van een evidente daling in bedbezetting is nog geen sprake", aldus het OMT. De afname die de deskundigen willen zien, is nog niet gerealiseerd. Ze adviseren de volgende stap in versoepelingen pas door te zetten als het zevendaags gemiddelde in het aantal opnames met 20 procent is afgenomen. Volgens de rekenmethode van het OMT is dat nog niet het geval. Het gaat in dit opzicht wel de goede kant op: uit cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu bleek dinsdag dat het aantal opnames vorige week 22 procent lager lag dan de week daarvoor.

Het kabinet volgt het OMT op dit punt. Als het aantal opnames volgende week niet zo'n 20 procent lager ligt dan tijdens de piek van eind april, dan drukt het "op de pauzeknop", zo werd dinsdagavond duidelijk.

Als het aantal besmettingen blijft dalen en de vaccinaties volgens schema blijven verlopen, heeft de tweede stap van versoepelingen "slechts een iets langzamere daling van de epidemie tot gevolg", stellen de gezondheidsexperts vast. Het kan echter ook tegenvallen. Als niet aan de "optimistische voorwaarden" wordt voldaan, gaat de daling aanmerkelijk langzamer en kan de druk op ziekenhuizen en intensive cares nog wekenlang hoog blijven, waarschuwen ze. Sterker nog: "Het te snel versoepelen kan ook het perspectief op een zomerperiode met minder maatregelen teniet doen."

Ziekenhuisopnames zijn niet het enige probleem. Het OMT herinnert eraan dat ook jongeren die het virus oplopen en niet in het ziekenhuis terechtkomen, daar langdurige klachten aan over kunnen houden.

Meer uit Binnenland

Nederland stuurt reddingsteam naar Venezuela na aardbevingen

DEN HAAG (ANP) - Een Nederlands reddingsteam gaat naar Venezuela voor hulp na de aardbevingen die het land hebben getroffen. Dat meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het Urban Search and Rescue-team gaat die kant op met reddingswerkers, honden en materieel. Venezuela heeft Nederland gevraagd om hulp.

3 minuten geleden
Maatschappelijk Impact Team vaste adviseur bij volgende pandemie

DEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.

3 minuten geleden
Deel Kamer blijft kritisch op plan voor vrouwengezondheid

DEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.

4 minuten geleden
Reisadviezen voor zeven landen in het Midden-Oosten aangepast

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het reisadvies voor zeven landen in het Midden-Oosten aangepast, waardoor mensen daar grotendeels weer naartoe kunnen. Dat gebeurde na de voorlopige vredesdeal tussen de Verenigde Staten en Iran over het conflict in het Midden-Oosten. De situatie kan echter snel verslechteren, waarschuwt het ministerie.

32 minuten geleden
Defensie en bonden willen per 1 september 6,5 procent meer loon

DEN HAAG (ANP) - De lonen van defensiepersoneel stijgen op 1 september met 6,5 procent. Begin 2028 worden de salarissen nog eens 2 procent hoger, heeft staatssecretaris Derk Boswijk (Defensie, CDA) afgesproken met vakbonden. Ook beloningen voor missies en onregelmatig werk gaan omhoog.

51 minuten geleden
PRO wil niet kiezen tussen behoud of verdwijnen Moerdijk

DEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.

56 minuten geleden
Gelderland houdt vast aan stikstofzones van 500 meter

ARNHEM (ANP) - Het provinciebestuur van Gelderland houdt vast aan stroken van 500 meter rond de Veluwe en drie andere kwetsbare natuurgebieden waarin de stikstofuitstoot fors omlaag moet. In die zones komt onder meer een verbod op nieuwe veehouderijen en moeten boeren inzetten op stalinnovaties om hun uitstoot omlaag te krijgen.

57 minuten geleden