OMT niet voor invoering coronatoegangsbewijs in de zorg
DEN HAAG (ANP) - Het Outbreak Management Team (OMT) ziet nog niets in het verplicht stellen van het coronatoegangsbewijs (CTB) voor personeel én bezoekers in de zorg. Demissionair zorgminister Hugo de Jonge kondigde dinsdag aan dat er wetswijzigingen in voorbereiding zijn om zorginstellingen de bevoegdheid te geven om onder voorwaarden aan personeel en bezoekers te vragen om een CTB, mochten extra coronamaatregelen nodig zijn.
Het OMT heeft de regering in een advies laten weten dat het niet duidelijk is of de inzet van een CTB voor zorgmedewerkers meerwaarde heeft voor de gezondheid van kwetsbare patiënten. "Besmetting van zorgmedewerker naar patiënt kan worden voorkomen door het dragen van een mondneusmasker en/of het houden van 1,5 meter afstand. Bij goede naleving van de basismaatregelen en andere preventieve maatregelen lijkt de meerwaarde van het CTB bij het voorkómen van infecties klein."
Voor de gezondheid van kwetsbare patiënten is naast het voorkómen van infecties ook de continuïteit van zorg van groot belang, stelt het adviesorgaan. Het verplichten van het CTB en het dagelijks testen zou bij ongevaccineerde medewerkers tot demotivatie en mogelijk zelfs vertrek uit de zorg kunnen leiden, terwijl er al personeelskrapte is.
Als het coronatoegangsbewijs verplicht wordt voor bezoekers van zorginstellingen, moeten niet-gevaccineerde bezoekers een negatieve test overleggen. Het is volgens het OMT niet bekend hoeveel infecties bij kwetsbare patiënten hierdoor voorkomen worden. Wel wijzen de deskundigen op het grote belang van het contact met hun naasten, vooral in de langdurige zorg. Het weigeren van bezoekers of begeleiders zonder CTB kan de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg voor kwetsbare patiënten negatief beïnvloeden, schrijven zij.
"Daarom adviseert het OMT om in de zorg geen CTB in te voeren, maar in te zetten op aanscherping en betere naleving van de basismaatregelen en gebruik van mondneusmaskers door alle gevaccineerde en ongevaccineerde medewerkers en bezoekers", schrijven de experts.
Op 12 november wil het kabinet besluiten hoe het verder gaat. De wetswijziging die wordt voorbereid, moet eerst ook nog worden goedgekeurd door de Tweede Kamer. De Kamer was tot dusver niet enthousiast over het idee om het coronatoegangsbewijs op de werkvloer in te voeren.
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
52 minuten geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
5 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
10 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
13 uur geleden