Omroep Groen wil zendtijd voor de aarde
AMSTERDAM (ANP) - Onder de slogan 'Aarde zoekt leden' wil de nieuwe Omroep Groen een plek bemachtigen in het publieke bestel. De initiatiefnemers willen door meer aandacht te vragen voor de aarde, het klimaat en duurzaamheid een "structurele, maatschappij-brede verandering" teweegbrengen. Dinsdag begint een campagne die ervoor moet zorgen dat Omroep Groen voor 31 december 50.000 leden werft, die nodig zijn om in 2022 zendtijd te krijgen.
Omroep Groen is opgericht door tv-producenten Taco Zimmerman van Tuvalu Media en Carolijn Borgdorff van Moondocs. "Het water stijgt, de temperatuur loopt op en de planeet raakt uitgeput. Als er iets is wat de aarde nu nodig heeft, is het aandacht", lichten zij de reden achter de nieuwe omroep toe.
Ze willen dat de aarde centraal komt te staan in producties voor tv, radio, podcast, social media en onlinecontent. "Wij zijn de eerste generatie die de directe gevolgen van klimaatverandering meemaakt, maar ook de laatste die er iets aan kan doen. Klimaatverandering is geen milieuprobleem: het is het vraagstuk van onze tijd en vereist een nieuwe manier van denken. Een manier van denken die nog niet vertegenwoordigd is in ons publieke bestel. Omroep Groen gaat dat veranderen."
De nieuwe omroep krijgt steun van onder anderen schrijver Jan Terlouw, actrice Thekla Reuten, duurzaam ondernemer Maurits Groen, acteur Niek Roozen en Falafval-oprichter Ayuk Bakia, die als ambassadeur aan de slag gaan. "Als mensen gaan begrijpen hoe belangrijk het is voor hun kinderen, voor de toekomst, dat we anders met de natuur omgaan, zullen ze de politiek helpen er het nodige voor te doen", zegt Jan Terlouw. "Een Omroep Groen kan daarbij heel functioneel zijn."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
46 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
48 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden