OM vraagt vrijspraak in zaak dodelijk duikongeval
ARNHEM (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de militaire kamer van de rechtbank in Arnhem vrijspraak gevraagd voor vier militairen die in 2015 betrokken waren bij een duikongeval waarbij hun collega om het leven kwam. Het OM had de vier beschuldigd van het overtreden van de dienstvoorschriften door de duik niet af te breken toen spraakcommunicatie niet meer werkte, waardoor een levensgevaarlijke situatie kon ontstaan. Justitie concludeert dat de voorschriften juridisch gezien niet op de juiste wijze waren vastgelegd, waardoor de vier in strafrechtelijke zin niets te verwijten valt.
De aanklagers spraken van "een onbevredigend einde" en noemden de gang van zaken van het strafrechtelijke onderzoek "niet fraai", mede gezien de lange duur ervan en het gesteggel over de aard van de beschuldigingen. Tijdens de meerdaagse strafzaak bleek na verhoren van verschillende getuigen en deskundigen dat er binnen Defensie verschillende interpretaties bestaan over welke dienstvoorschriften golden en wat de juridische geldigheid hiervan was.
De conclusie dat er geen strafrechtelijk verwijt kan worden gemaakt, betekent volgens het OM niet dat er geen fouten zijn begaan. Er is eerder al een kritisch onderzoeksrapport naar aanleiding van het duikongeval verschenen. De aanklagers merkten op te hopen dat deze strafzaak aanleiding geeft nog eens naar de beheersing van risico’s binnen Defensie te kijken.
De militairen deden op 23 november 2015 in de Caracasbaai bij Curaçao een mijnoefening. De collega maakte een duik naar ongeveer 40 meter diepte. Toen de vrouw niet meer reageerde, werd een reddingsactie gestart, maar die mocht niet meer baten. Nog steeds is niet duidelijk wat er precies is gebeurd. De vrouw had haar duikset niet meer om toen zij boven water werd gehaald. Volgens de patholoog-anatoom is zij door verstikking om het leven gekomen, maar de oorzaak hiervan is niet komen vast te staan.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
8 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
15 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
20 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - Op Curaçao wordt het gelijkspel tegen Ecuador zaterdagavond (lokale tijd) uitgebreid gevierd. Een deel van de fans heeft zich verzameld in de uitgaanswijk Saliña, waar veel auto's toeterend rondrijden en mensen met vlaggen zwaaien.
21 uur geleden