OM vervolgt Brabanders voor vernielen corona-unit
BEEK EN DONK (ANP) - Het Openbaar Ministerie vervolgt een 25-jarige inwoner van Beek en Donk en een 21-jarige man uit Gemert voor het vernielen van een speciale coronapost in het Brabantse Beek en Donk. In de nacht van vrijdag op zaterdag werd de testlocatie door zeer zwaar vuurwerk vernield.
Beide verdachten zijn maandag door de politie opgepakt. Ze bekenden in hun verhoor dat ze betrokken waren bij de vuurwerkaanslag, die gepleegd zou zijn uit onvrede met de coronamaatregelen. Het tweetal is woensdag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Die bepaalde dat de twee nog zeker twee weken langer blijven vastzitten, maakte het OM woensdag bekend. De verdachten zullen zich binnenkort voor de rechter moeten verantwoorden.
Justitie noemt de vernieling onacceptabel en onbegrijpelijk. "Voor ons is dit geen gewone vernieling. Zeker medewerkers in de zorg werken heel hard om ons door deze crisis heen te helpen. Patiënten die zorg nodig hebben, kunnen dat gelukkig nog krijgen. Daarvoor is het nodig dat iedereen zich aan de regels houdt die door het kabinet zijn vastgesteld. Ook al ben je het daar niet mee eens, het is onaanvaardbaar om dan op deze manier jouw ongenoegen te uiten", zegt persofficier Janine Kramer.
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage in Rotterdam-Zuid. De brand aan de Bas Paauwestraat ontstond in een auto, is uitslaand en er komt veel rook vrij. Een bovengelegen woongebouw wordt ontruimd
40 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
3 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
7 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
13 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
15 uur geleden