OM vervolgt agenten om mishandeling bij coronaprotest Malieveld
DEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat twee agenten vervolgen die worden verdacht van het niet proportioneel toepassen van geweld tegen demonstranten tijdens een protest tegen de coronamaatregelen van de overheid in maart 2021. De zaak was eerder al aangebracht voor de Haagse rechtbank, maar na aanvullend onderzoek moeten de agenten nu verschijnen voor de rechtbank Midden-Nederland, meldt het OM.
De demonstratie op het Malieveld werd destijds stilgelegd op bevel van de burgemeester van Den Haag. De politie greep in tegen mensen die niet weg wilden gaan.
De vervolgde agenten zijn een hondengeleider en een ME'er. De agent wilde een man aanhouden met inzet van zijn diensthond, waarbij hij ook zijn wapenstok gebruikte. De ME'er gebruikte ook zijn wapenstok tegen de demonstrant die gevallen was en de politiehond bij de oren gegrepen had. De man liep verschillende verwondingen op en moest zich in het ziekenhuis laten behandelen.
Aangifte
De twee waren al gedagvaard voor de rechtbank Den Haag, maar daartegen is door de advocaten van de man bezwaar aangetekend, omdat zij nog onderzoekswensen hadden. In juni 2022 is dat door de rechtbank gegrond verklaard en zijn er getuigenverhoren geweest. De zaak gaat nu verder in de zogeheten blauwe kamer van de rechtbank Midden-Nederland. Die rechtbank in Utrecht is exclusief bevoegd om zaken te behandelen die gaan over geweld dat is gebruikt door opsporingsambtenaren.
Na afloop hebben meerdere demonstranten en ook anderen aangifte gedaan tegen de politie. Het OM vindt dat het gebruikte geweld voor het overgrote deel rechtmatig was.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
4 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
6 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
7 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
8 uur geleden