OM-topman verdedigt preventieve arrestaties voor demonstratie A12
DEN HAAG (ANP) - De hoogste baas van het Openbaar Ministerie (OM), Gerrit van der Burg, vindt dat "protesten steeds grimmiger worden" en verdedigt in een interview met NRC de preventieve aanhoudingen van klimaatactivisten, nu ruim een week geleden. Over de kritiek op de acht omstreden arrestaties zegt Van der Burg tegen de krant: "Die aanhoudingen zijn op verdenking van opruiing, een strafbaar feit, gebaseerd. En we hebben de meest laagdrempelige manier gebruikt om hen op te pakken".
Van der Burg, voorzitter van het College van procureurs-generaal van het OM, reageert met het interview in de krant op de beslissing van het OM om de klimaatdemonstranten die zouden hebben opgeroepen tot een blokkade van de A12 vorige week preventief te arresteren. Zij werden weer vrijgelaten maar kregen een gebiedsverbod mee. Vorige week zaterdag, op de dag van de Extinction Rebellion-demonstratie zelf werden 768 mensen opgepakt, het merendeel voor het blokkeren van de weg.
Het College voor de Rechten oordeelde deze week dat het demonstratierecht "ernstig onder druk" staat door de preventieve arrestaties. "Het demonstratierecht staat bij ons enorm hoog in het vaandel", zegt Van der Burg. "Het is een belangrijk principe bij ons om dat recht en andere grondrechten elke dag waar te blijven maken. Tegelijkertijd: als ik lees dat het OM intimiderend en willekeurig is geweest; dat zijn wel heel grote woorden. Ook bij boerenprotesten traden we gewoon op. We deden tientallen aanhoudingen, in een aantal gevallen ook vooraf. Ook wegens opruiing."
Het lijkt er volgens Van der Burg verder haast op dat "gearresteerd worden de bedoeling is van klimaatactivisten". "Ze maken het ons zo moeilijk mogelijk, met kettingen en lijm", zegt de OM-baas tegen NRC. Hoewel de klimaatactivisten afgelopen weekend volgens hem geen fysiek geweld gebruikten, "frustreerden ze agenten wel in hun werk", onder meer door hun vingers af te plakken en zo identiteitsregistratie te vertragen. Hun doel lijkt volgens hem steeds vaker "wij gaan strafbare feiten plegen. Of, wij gaan het gezag uitdagen".
Het besluit de demonstranten op te pakken op verdenking van opruiing zorgde in de dagen voor de demonstratie voor kritiek. Diverse maatschappelijke organisaties meldden zich als reactie op de arrestaties aan voor een steunactie op het viaduct boven de A12. Het OM liet eerder in een reactie weten de aanloop naar de blokkade "te evalueren".
Meer uit Binnenland
LEEUWARDEN (ANP) - De kapitein van de snelboot Tiger die betrokken was bij een dodelijk ongeluk op de Waddenzee in oktober 2022 is in hoger beroep vrijgesproken. Volgens het gerechtshof in Leeuwarden kan niet worden bewezen dat de verdachte zich dusdanig onvoorzichtig heeft gedragen dat hij schuldig is.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - De komende dagen wordt het steeds warmer en daarom geldt donderdag en vrijdag code geel voor het hele land, behalve de Wadden. Het KNMI zegt dat er kans is op aanhoudend warm weer, met een hoge luchtvochtigheid en een hogere nachttemperatuur. Vanaf donderdag 10.00 uur is in het hele land ook het Nationaal Hitteplan van kracht.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Outbreak Management Team (OMT) had tijdens de coronacrisis weinig zin in de "gevraagde en ongevraagde" kritiek van het zogeheten 'Red Team', dat was opgericht om het OMT scherp te houden. Dat zei viroloog Amrish Baidjoe, een van de oprichters van het Red Team, tijdens zijn verhoor voor de parlementaire enquĂȘte over het coronavirus.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groot deel van de Tweede Kamer is ook na antwoorden van staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs) nog steeds erg kritisch over het wetsvoorstel vrij en veilig onderwijs. Vooral oppositiepartijen vroegen aan de VVD-bewindsvrouw of het wetsvoorstel de veiligheid wel gaat verbeteren en of het geen "papieren tijger" is.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een nieuwe wet moet ervoor zorgen dat dierenartsen baasjes niet op kosten jagen door dieren onnodig veel te behandelen en dure medicijnen voor te schrijven. Staatssecretaris Silvio Erkens (o.a. Diergezondheid) schrijft in een Kamerbrief dat hij de komende periode werkt aan een voorstel.
3 uur geledenBILTHOVEN (ANP) - Vanaf donderdag is vanwege het warme weer het Nationaal Hitteplan van kracht in het hele land. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) woensdag na overleg met het KNMI.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het was volgens epidemioloog Amrish Baidjoe "geen lichte beslissing" om het zogeheten 'Red Team' op te richten tijdens de coronacrisis. Dat team, bestaande uit wetenschappers met verschillende achtergronden, gaf als tegenhanger van het Outbreak Management Team "gevraagd en ongevraagd" kritiek op het coronabeleid.
4 uur geleden