OM noemt eigen handelen in Ter Apel 2022 'ingrijpend'
GRONINGEN (ANP) - Het Openbaar Ministerie erkent niet juist gehandeld te hebben tijdens de crisissituatie in de zomer van 2022 bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Burgers die hulp boden werden gewaarschuwd voor strafrechtelijke vervolging en aan asielzoekers geboden tenten werden in beslag genomen. Dat was "ingrijpend, zeker voor de vluchtelingen die zich op het voorterrein van het azc bevonden", aldus hoofdofficier van justitie Diederik Greive.
De terugblik op het handelen destijds volgt op het rapport van de Nationale ombudsman, die na onderzoek concludeert dat er onbehoorlijk en ongepast is opgetreden door onder andere OM, politie en gemeente Westerwolde. Het aanmeldcentrum was te vol, honderden mensen sliepen in de open lucht voor het hek. Burgers en hulpinstanties boden hulp door onder andere tenten en andere kampeerspullen te geven.
De driehoek (burgemeester, politie en justitie) besloot echter op basis van "concrete veiligheids- en criminaliteitsrisico's" dat die spullen weg moesten, aldus Greive. "Achteraf bezien zijn wij ongelukkig met de manier waarop is omgegaan met de tenten, die in augustus in beslag zijn genomen." De hoofdofficier meent dat een volgende keer voorkomen moet worden dat "wij genoodzaakt zijn strafrechtelijk op te treden ten aanzien van noodopvang en -verblijf van vluchtelingen". Mensen die wachten op de start van hun asielprocedure moeten volgens hem "te allen tijde onder menswaardige omstandigheden opgevangen kunnen worden".
De tenten werden door een betrokken burger gekocht na een crowdfundactie en uitgedeeld bij het terrein. Na de inbeslagname werden ze opgeslagen door de gemeente Westerwolde. Die opslag was dusdanig dat ze grotendeels onbruikbaar waren geworden. Een OM-woordvoerster laat weten dat de initiatiefnemer hiervoor financieel is gecompenseerd en de nog bruikbare tenten zijn teruggegeven.
Meer uit Binnenland
AMSTERDAM (ANP) - Een concert van Lil Kleine in het Olympisch Stadion in Amsterdam is zaterdagavond voortijdig gestopt wegens het slechte weer. Een bezoeker van het concert heeft dat laten weten aan het ANP.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Er rijden zaterdagavond en zondagochtend geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. Door een blikseminslag op het traject is de treindienst verstoord. Wel kunnen reizigers nog naar Gouda, dat halverwege de twee steden ligt.
2 uur geledenSCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
4 uur geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
7 uur geleden