OM noemt eigen handelen in Ter Apel 2022 'ingrijpend'
GRONINGEN (ANP) - Het Openbaar Ministerie erkent niet juist gehandeld te hebben tijdens de crisissituatie in de zomer van 2022 bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Burgers die hulp boden werden gewaarschuwd voor strafrechtelijke vervolging en aan asielzoekers geboden tenten werden in beslag genomen. Dat was "ingrijpend, zeker voor de vluchtelingen die zich op het voorterrein van het azc bevonden", aldus hoofdofficier van justitie Diederik Greive.
De terugblik op het handelen destijds volgt op het rapport van de Nationale ombudsman, die na onderzoek concludeert dat er onbehoorlijk en ongepast is opgetreden door onder andere OM, politie en gemeente Westerwolde. Het aanmeldcentrum was te vol, honderden mensen sliepen in de open lucht voor het hek. Burgers en hulpinstanties boden hulp door onder andere tenten en andere kampeerspullen te geven.
De driehoek (burgemeester, politie en justitie) besloot echter op basis van "concrete veiligheids- en criminaliteitsrisico's" dat die spullen weg moesten, aldus Greive. "Achteraf bezien zijn wij ongelukkig met de manier waarop is omgegaan met de tenten, die in augustus in beslag zijn genomen." De hoofdofficier meent dat een volgende keer voorkomen moet worden dat "wij genoodzaakt zijn strafrechtelijk op te treden ten aanzien van noodopvang en -verblijf van vluchtelingen". Mensen die wachten op de start van hun asielprocedure moeten volgens hem "te allen tijde onder menswaardige omstandigheden opgevangen kunnen worden".
De tenten werden door een betrokken burger gekocht na een crowdfundactie en uitgedeeld bij het terrein. Na de inbeslagname werden ze opgeslagen door de gemeente Westerwolde. Die opslag was dusdanig dat ze grotendeels onbruikbaar waren geworden. Een OM-woordvoerster laat weten dat de initiatiefnemer hiervoor financieel is gecompenseerd en de nog bruikbare tenten zijn teruggegeven.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
2 minuten geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
59 minuten geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
10 uur geleden