OM niet te spreken over documentaire Cannabis
DEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie is niet te spreken over de documentaireserie Cannabis die vanaf 30 september wordt uitgezonden op NPO2. Justitie valt vooral over de toon van met name de voice-overteksten in de serie en noemt deze "tendentieus en suggestief". Ook de wijze waarop een aantal officieren van justitie wordt neergezet in de serie, vindt het OM kwalijk en onbehoorlijk.
De documentairereeks van producent Robert Oey en regisseur Arjen Sinninghe Damsté belicht de geschiedenis van het Nederlands softdrugsbeleid vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw. Zij maakten een reconstructie van de totstandkoming en de verwording van het Nederlands gedoogbeleid. Een rode draad in de serie vormt de zaak rond de oprichter en voormalig eigenaar van coffeeshopketen GrassCompany Johan van Laarhoven, die in 2014 in Thailand tot 103 jaar celstraf werd veroordeeld voor witwassen van drugsgeld. Van Laarhoven zit sinds begin dit jaar vast in Nederland.
Namens het OM werkten onder anderen Gerrit van der Burg, voorzitter van het College van procureurs-generaal, en landelijk perswoordvoerder Wouter Bosmee aan de serie. "Het past bij de taak van het OM om publiekelijk uitleg en duiding te geven. Het OM is het gewend om kritisch te worden benaderd. Dat mag ook. Alleen is de balans in deze productie zoek. De serie laat bepaald geen ‘uitgebalanceerd beeld’ zien van de zaak-Van Laarhoven", laat het OM weten.
Volgens het OM komt een aantal advocaten veelvuldig aan het woord in de serie en krijgen zij alle ruimte om kritiek te spuien op het OM en op de betrokken officieren van justitie. "Het staat het OM niet vrij om thans de eenzijdige en onjuiste beweringen en aantijgingen van de raadslieden in de zaken van de verdachten te weerleggen. Het OM wacht daarmee tot de verdere behandeling van de strafzaak tegen de verdachten in de zaken rondom The Grass Company en doet dat vanzelfsprekend niet via de media", aldus het OM.
De strafzaak tegen de verdachten staat gepland voor januari volgend jaar.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Het is nog nooit zo warm geweest op 26 juni als deze vrijdag. Al in de ochtend steeg de temperatuur in het Brabantse Woensdrecht naar 34,4 graden, en de temperaturen lopen nog verder op. Volgens Weeronline stond het warmterecord sinds 26 juni 1976, toen een temperatuur van 34,1 graden werd gemeten in het dorp Hupsel in de Achterhoek.
14 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie vervolgt een binnenvaartschipper van een Amsterdamse rederij niet strafrechtelijk voor een aanvaring op 26 oktober 2025 in de buurt van de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Bij het incident kwamen een 24-jarige man uit Haarlem en een 30-jarige man uit IJmuiden om het leven.
18 minuten geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI geeft code geel af voor zaterdagavond vanwege zware onweersbuien. De weerswaarschuwing geldt voor heel Nederland.
29 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Verschillende musea zijn vrijdag gratis toegankelijk voor mensen die verkoeling zoeken vanwege de hitte. Onder meer Museum Catharijneconvent in Utrecht, het Stedelijk Museum in Schiedam en Museum Rembrandthuis in Amsterdam openen de deuren voor iedereen die op zoek is naar een koelere plek.
42 minuten geledenROSMALEN (ANP) - Bouwbedrijf Heijmans verwacht dat de werkzaamheden voor een aanzienlijk aantal projecten vrijdag worden stilgelegd vanwege de hitte. Een woordvoerder legt uit dat de keuze bij projectleiders afzonderlijk ligt, maar dat de bedrijfstop heeft benadrukt dat veiligheid en gezondheid belangrijker zijn dan de voortgang van een project.
1 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - De bezoekers van het hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen verlaten vrijdagochtend rustig het terrein. De sfeer is gemoedelijk, laat een woordvoerder van het festival weten. De 50.000 bezoekers hoorden donderdagavond laat dat het festival vroegtijdig wordt beëindigd om de door het KNMI afgekondigde code rood in onder meer Flevoland. De campinggasten moeten voor 18.00 uur van het terrein zijn.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het defilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
2 uur geleden