OM niet te spreken over documentaire Cannabis
DEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie is niet te spreken over de documentaireserie Cannabis die vanaf 30 september wordt uitgezonden op NPO2. Justitie valt vooral over de toon van met name de voice-overteksten in de serie en noemt deze "tendentieus en suggestief". Ook de wijze waarop een aantal officieren van justitie wordt neergezet in de serie, vindt het OM kwalijk en onbehoorlijk.
De documentairereeks van producent Robert Oey en regisseur Arjen Sinninghe Damsté belicht de geschiedenis van het Nederlands softdrugsbeleid vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw. Zij maakten een reconstructie van de totstandkoming en de verwording van het Nederlands gedoogbeleid. Een rode draad in de serie vormt de zaak rond de oprichter en voormalig eigenaar van coffeeshopketen GrassCompany Johan van Laarhoven, die in 2014 in Thailand tot 103 jaar celstraf werd veroordeeld voor witwassen van drugsgeld. Van Laarhoven zit sinds begin dit jaar vast in Nederland.
Namens het OM werkten onder anderen Gerrit van der Burg, voorzitter van het College van procureurs-generaal, en landelijk perswoordvoerder Wouter Bosmee aan de serie. "Het past bij de taak van het OM om publiekelijk uitleg en duiding te geven. Het OM is het gewend om kritisch te worden benaderd. Dat mag ook. Alleen is de balans in deze productie zoek. De serie laat bepaald geen ‘uitgebalanceerd beeld’ zien van de zaak-Van Laarhoven", laat het OM weten.
Volgens het OM komt een aantal advocaten veelvuldig aan het woord in de serie en krijgen zij alle ruimte om kritiek te spuien op het OM en op de betrokken officieren van justitie. "Het staat het OM niet vrij om thans de eenzijdige en onjuiste beweringen en aantijgingen van de raadslieden in de zaken van de verdachten te weerleggen. Het OM wacht daarmee tot de verdere behandeling van de strafzaak tegen de verdachten in de zaken rondom The Grass Company en doet dat vanzelfsprekend niet via de media", aldus het OM.
De strafzaak tegen de verdachten staat gepland voor januari volgend jaar.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
1 dag geleden