OM eist weer jarenlange celstraffen tegen No Surrender-leiders
LEEUWARDEN (ANP) - Het Openbaar Ministerie eist in hoger beroep opnieuw jarenlange celstraffen tegen voormalig No Surrender-kopstukken Henk Kuipers, Klaas Otto en Rico R. De drie zouden leiding hebben gegeven aan een criminele organisatie die zich bezighield met internationale drugshandel en geweld- en vermogensdelicten. Het trio ontkent dit.
Kuipers (57) hoorde maandag bij het hof in Leeuwarden twaalf jaar cel tegen zich eisen. De rechtbank in Groningen veroordeelde hem in 2020 tot tien jaar. Kuipers heeft zich volgens het OM, naast het leidinggeven, ook schuldig gemaakt aan mishandelingen, diefstal met geweld, valsheid in geschrifte en afpersingen, of pogingen daartoe. Zo zou hij betrokken zijn geweest bij meerdere bad standings, waarbij volgens het OM leden met geweld uit de club worden gezet. Kuipers ging in beroep.
Tegen Otto (54) en R. (45) eist het OM in hoger beroep celstraffen van respectievelijk 2,5 en 4 jaar. Dit is gelijk aan het vonnis van de rechtbank. Ondernemer Fred W. (63) die samen met Kuipers een aantal zakenrelaties zou hebben afgeperst, pogingen daartoe deed of afpersingen uitlokte, hoorde maandag drie jaar cel tegen zich eisen. De rechtbank veroordeelde hem tot twee jaar. Otto, R. en W. stapten net als Kuipers naar het hof.
Volgens het OM genereerde No Surrender vanaf 2014 inkomsten met drugshandel en het bedreigen van leden. "Zeer verwerpelijk", vindt de aanklager. Het OM baseert zich onder meer op getuigenverklaringen en afgeluisterde gesprekken in het clubhuis van No Surrender in Emmen.
De drie kopstukken zouden bij hun handelen gebruik hebben gemaakt van pgp-telefoons waarmee versleutelde berichten kunnen worden verstuurd. Ook was er volgens het OM sprake van een hiƫrarchische structuur, met Otto als 'generaal' en 'dictatoriale leider' en Kuipers en R. als 'world captain'. De aanklager sprak maandag ook over huisadvocaten, een strikte zwijgplicht en doodsbange ex-leden.
No Surrender werd in 2013 opgericht door Otto en in december 2020 in hoger beroep verboden. Otto is in 2018 veroordeeld tot een celstraf van zes jaar voor mishandeling, afpersing en witwassen. Hierover loopt nog een hoger beroep.
Vanaf woensdag komen de advocaten aan het woord. De uitspraakdatum is nog niet bekend.
Meer uit Binnenland
BROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De aanvallen die dit weekend hebben plaatsgevonden tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten niet als een verrassing. "Het is niet onverwacht dat dit soort over en weer beschietingen gebeuren", zegt Onno Eichelsheim.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
3 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
4 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waar zaterdagochtend brand woedde, blijft voorlopig dicht. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente onderzoekt de constructie van de begane grond van de garage, omdat die mogelijk instabiel is geworden.
4 uur geledenELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
5 uur geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
7 uur geleden