OM eist weer jarenlange celstraffen tegen No Surrender-leiders
LEEUWARDEN (ANP) - Het Openbaar Ministerie eist in hoger beroep opnieuw jarenlange celstraffen tegen voormalig No Surrender-kopstukken Henk Kuipers, Klaas Otto en Rico R. De drie zouden leiding hebben gegeven aan een criminele organisatie die zich bezighield met internationale drugshandel en geweld- en vermogensdelicten. Het trio ontkent dit.
Kuipers (57) hoorde maandag bij het hof in Leeuwarden twaalf jaar cel tegen zich eisen. De rechtbank in Groningen veroordeelde hem in 2020 tot tien jaar. Kuipers heeft zich volgens het OM, naast het leidinggeven, ook schuldig gemaakt aan mishandelingen, diefstal met geweld, valsheid in geschrifte en afpersingen, of pogingen daartoe. Zo zou hij betrokken zijn geweest bij meerdere bad standings, waarbij volgens het OM leden met geweld uit de club worden gezet. Kuipers ging in beroep.
Tegen Otto (54) en R. (45) eist het OM in hoger beroep celstraffen van respectievelijk 2,5 en 4 jaar. Dit is gelijk aan het vonnis van de rechtbank. Ondernemer Fred W. (63) die samen met Kuipers een aantal zakenrelaties zou hebben afgeperst, pogingen daartoe deed of afpersingen uitlokte, hoorde maandag drie jaar cel tegen zich eisen. De rechtbank veroordeelde hem tot twee jaar. Otto, R. en W. stapten net als Kuipers naar het hof.
Volgens het OM genereerde No Surrender vanaf 2014 inkomsten met drugshandel en het bedreigen van leden. "Zeer verwerpelijk", vindt de aanklager. Het OM baseert zich onder meer op getuigenverklaringen en afgeluisterde gesprekken in het clubhuis van No Surrender in Emmen.
De drie kopstukken zouden bij hun handelen gebruik hebben gemaakt van pgp-telefoons waarmee versleutelde berichten kunnen worden verstuurd. Ook was er volgens het OM sprake van een hiërarchische structuur, met Otto als 'generaal' en 'dictatoriale leider' en Kuipers en R. als 'world captain'. De aanklager sprak maandag ook over huisadvocaten, een strikte zwijgplicht en doodsbange ex-leden.
No Surrender werd in 2013 opgericht door Otto en in december 2020 in hoger beroep verboden. Otto is in 2018 veroordeeld tot een celstraf van zes jaar voor mishandeling, afpersing en witwassen. Hierover loopt nog een hoger beroep.
Vanaf woensdag komen de advocaten aan het woord. De uitspraakdatum is nog niet bekend.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
2 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
4 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
6 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
7 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
9 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
9 uur geleden