OM eist weer jarenlange celstraffen tegen No Surrender-leiders
LEEUWARDEN (ANP) - Het Openbaar Ministerie eist in hoger beroep opnieuw jarenlange celstraffen tegen voormalig No Surrender-kopstukken Henk Kuipers, Klaas Otto en Rico R. De drie zouden leiding hebben gegeven aan een criminele organisatie die zich bezighield met internationale drugshandel en geweld- en vermogensdelicten. Het trio ontkent dit.
Kuipers (57) hoorde maandag bij het hof in Leeuwarden twaalf jaar cel tegen zich eisen. De rechtbank in Groningen veroordeelde hem in 2020 tot tien jaar. Kuipers heeft zich volgens het OM, naast het leidinggeven, ook schuldig gemaakt aan mishandelingen, diefstal met geweld, valsheid in geschrifte en afpersingen, of pogingen daartoe. Zo zou hij betrokken zijn geweest bij meerdere bad standings, waarbij volgens het OM leden met geweld uit de club worden gezet. Kuipers ging in beroep.
Tegen Otto (54) en R. (45) eist het OM in hoger beroep celstraffen van respectievelijk 2,5 en 4 jaar. Dit is gelijk aan het vonnis van de rechtbank. Ondernemer Fred W. (63) die samen met Kuipers een aantal zakenrelaties zou hebben afgeperst, pogingen daartoe deed of afpersingen uitlokte, hoorde maandag drie jaar cel tegen zich eisen. De rechtbank veroordeelde hem tot twee jaar. Otto, R. en W. stapten net als Kuipers naar het hof.
Volgens het OM genereerde No Surrender vanaf 2014 inkomsten met drugshandel en het bedreigen van leden. "Zeer verwerpelijk", vindt de aanklager. Het OM baseert zich onder meer op getuigenverklaringen en afgeluisterde gesprekken in het clubhuis van No Surrender in Emmen.
De drie kopstukken zouden bij hun handelen gebruik hebben gemaakt van pgp-telefoons waarmee versleutelde berichten kunnen worden verstuurd. Ook was er volgens het OM sprake van een hiërarchische structuur, met Otto als 'generaal' en 'dictatoriale leider' en Kuipers en R. als 'world captain'. De aanklager sprak maandag ook over huisadvocaten, een strikte zwijgplicht en doodsbange ex-leden.
No Surrender werd in 2013 opgericht door Otto en in december 2020 in hoger beroep verboden. Otto is in 2018 veroordeeld tot een celstraf van zes jaar voor mishandeling, afpersing en witwassen. Hierover loopt nog een hoger beroep.
Vanaf woensdag komen de advocaten aan het woord. De uitspraakdatum is nog niet bekend.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
3 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
5 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
8 uur geleden