OM eist tot 12 jaar cel tegen kopstukken No Surrender
GRONINGEN (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft maandag een celstraf van twaalf jaar geëist tegen voormalig No Surrender-voorman Henk Kuipers. Drie andere kopstukken van de motorclub moeten wat het OM betreft tussen de drie en zes jaar de cel in. Volgens de aanklager hebben zij leiding gegeven aan een criminele organisatie.
Kuipers' rol was in de ogen van het OM het grootst. Hij zou ook het meeste geweld hebben gepleegd. Kuipers is geen "knuffelcrimineel", aldus de officier van justitie. Dit beeld zou onder meer via de media zijn ontstaan. "Wij hebben hem ontmaskerd." Tegen oprichter Klaas Otto werd drie jaar geëist. Bij Ten V. en Rico R. gaat het om celstraffen van respectievelijk zes en vier jaar.
Het OM noemt de vier "ordinaire criminelen". Zij zouden aan de top hebben gestaan van een organisatie die zich bezighield met onder meer internationale drugshandel, geweld en vermogensdelicten. Daarbij was sprake van een cultuur van wetteloosheid, geweld en angst. Die werd door de verdachten in stand gehouden, aldus het OM.
Elf andere strafbare feiten
De proceshouding van de verdachten is door het OM meegenomen in de strafeis. "Er wordt geen openheid van zaken gegeven", aldus de officier van justitie. "Als er niet wordt gezwegen, liegt men tegen de klippen op."
Kuipers wordt naast het leidinggeven ook verdacht van elf andere strafbare feiten. Hij zou zich tussen 2014 en 2017 schuldig hebben gemaakt aan mishandeling, diefstal en afpersing, of pogingen daartoe. Bij de afpersingen gaat het onder andere om zakenrelaties van een ondernemer uit Sneek. Kuipers en de ondernemer worden tevens verdacht van valsheid in geschrifte. In oktober krijgen de advocaten het woord.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
5 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
7 uur geledenWOERDEN (ANP) - Organisaties van sportevenementen worstelen door de aanhoudende hitte met de vraag of de geplande wedstrijden deze week kunnen doorgaan. Bij de Singelloop in Woerden gaat de hardloopwedstrijd maandagavond over 5 en 10 kilometer wel door, maar zijn de onderdelen voor kinderen afgelast, laat een woordvoerder weten. De jongste deelnemers zouden starten in de vroege avond, een warm moment.
8 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
8 uur geleden