OM eist 4 jaar celstraf tegen ex-trainer om misbruik pupillen
ALKMAAR (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag voor de rechtbank in Alkmaar tegen de 73-jarige voormalige handbaltrainer Othman F. vier jaar celstraf geëist, waarvan een jaar voorwaardelijk. Volgens de aanklaagster staat vast dat de Alkmaarder zich gedurende een periode van zeven jaar heeft vergrepen aan zes jonge meisjespupillen, die hij als keeperstrainer onder zijn hoede had.
F. werd in februari vorig jaar opgepakt nadat een van de meisjes, destijds 14 jaar, een bericht had gestuurd naar een vriendin dat zo verontrustend overkwam dat zij direct de ouders van het slachtoffer waarschuwde. Niet veel later stond de politie in de gymzaal waar het meisje training kreeg.
Later meldden andere pupillen van F. zich, met vergelijkbare beschuldigingen. Zij zeiden door F. te zijn betast: over de kleding, onder de kleding, op de borsten, buik, liezen, benen en in de schaamstreek. Ook zou hij een van hen met ontbloot bovenlichaam hebben laten trainen en in elk geval twee slachtoffers hebben gepenetreerd met zijn vingers. F. zou stap voor stap verder zijn gegaan. Alle slachtoffers waren tussen de 11 en 15 jaar jong.
Volgens de trainer waren de aanrakingen nooit met een seksuele intentie, maar hoorden die bij zijn trainingsmethode. De aanklaagster deed dat af als onzin: "Geen enkele trainer heeft met zijn handen iets te zoeken onder een shirt."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
21 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
4 uur geledenWOUDENBERG (ANP) - In het Utrechtse Woudenberg wordt van 17 juli tot en met 27 augustus 2026 in een sporthal een tijdelijke spoednoodopvang voor vluchtelingen gerealiseerd. Dat maakt de gemeente vrijdag bekend op haar website. Het gaat om een opvang voor zestig personen.
4 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel is zaterdag ook code rood van kracht wegens de hitte, meldt het KNMI. In de rest van het land is het dan code oranje, behalve op de Waddeneilanden. Daar geldt code geel.
4 uur geleden