OM eist 12 jaar cel tegen schoonzoon Klaas Otto
BREDA (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft donderdag bij de rechtbank in Breda twaalf jaar geëist tegen de 36-jarige Paul G. uit Bergen op Zoom. Justitie verdenkt de schoonzoon van No Surrender-oprichter Klaas Otto van het leiden van diverse criminele organisaties.
De meest beruchte is de organisatie die een lab bestierde in het Belgisch-Limburgse Eksel. Daar stierven in januari 2019 drie mannen van 22, 23 en 25 jaar uit Eindhoven en Valkenswaard. Daarnaast zou G. opdrachtgever zijn geweest voor labs in het Brabantse Esch en het Zeeuwse Rilland. Ook wordt hij verdacht van witwassen, het bezit van softdrugs en de export van synthetische drugs. "Wetende wat zich allemaal in Eksel afspeelde heeft hij toch weer jonge laboranten aangetrokken. Een ernstig gebrek aan normbesef’’, zei de officier.
Tegen acht anderen die bij de criminele organisaties betrokken waren eiste justitie tot zes jaar cel.
Telefoontaps
Paul G. heeft eerder deze week bij de rechtbank in Breda ontkend dat hij betrokken is geweest bij de drugslabs in Eksel en Esch. Hij bekende alleen dat hij had geïnvesteerd in Rilland. Daar kwam het om onduidelijke redenen niet tot productie, waardoor hem alleen de opslag van spullen voor een lab wordt verweten. G. reageerde hevig geëmotioneerd op de hoge eis. "Ik ga niet zitten voor iets wat anderen hebben gedaan. Ik heb niks gedaan. Ik heb er vertrouwen dat de rechtbank dat ziet."
Het bewijs voor betrokkenheid bij de andere drugslabs haalde justitie uit geobserveerde ‘criminele ontmoetingen’, telefoontaps en anonieme tips. Het meest concreet was echter nog een appje van de vriendin van G., de dochter van Klaas Otto, aan haar schoonmoeder. Zij luchtte haar hart een halfjaar na de dood van de drie laboranten en schreef: "Ik weet zo veel en ik moet maar stil zijn. Kan ik je vertrouwen? Er zijn drie jongens dood door zijn toedoen!!!"
Tegen de mannen die verdacht worden van directe betrokkenheid bij het fatale drugslab is eerder bij de rechtbank in Den Bosch al tot vijf jaar cel geëist. Die zaak werd echter heropend om nog een getuige te horen.
Advocaten van de negen verdachten zullen vrijdag en volgende week nog pleiten. Wanneer de uitspraak in de zaak is, is nog niet bekend.
Meer uit Binnenland
ROSMALEN (ANP) - Bouwbedrijf Heijmans verwacht dat de werkzaamheden voor een aanzienlijk aantal projecten vrijdag worden stilgelegd vanwege de hitte. Een woordvoerder legt uit dat de keuze bij projectleiders afzonderlijk ligt, maar dat de bedrijfstop heeft benadrukt dat veiligheid en gezondheid belangrijker zijn dan de voortgang van een project.
13 minuten geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - De bezoekers van het hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen verlaten vrijdagochtend rustig het terrein. De sfeer is gemoedelijk, laat een woordvoerder van het festival weten. De 50.000 bezoekers hoorden donderdagavond laat dat het festival vroegtijdig wordt beëindigd om de door het KNMI afgekondigde code rood in onder meer Flevoland. De campinggasten moeten voor 18.00 uur van het terrein zijn.
15 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het défilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
3 uur geleden