Olympique Lyon dreigt met stappen
LYON (ANP/DPA) - Olympique Lyon legt zich niet neer bij de verdeling van de tickets voor Europees voetbal zoals die donderdag door de overkoepelende organisatie achter de Franse voetbalcompetities LFP is gedaan. Nadat de Franse regering dinsdag vanwege de coronacrisis besloot dat er tot september niet meer gevoetbald mag worden werd twee dagen later het seizoen in de Ligue 1 officieel afgesloten. Met Paris Saint-Germain als kampioen, terwijl Lyon, als nummer 7 in de stand, overal naast grijpt.
Lyon, waarvoor onder anderen Memphis Depay en Kenny Tete uitkomen, zou daarmee voor het eerst in meer dan twintig jaar geen Europees voetbal spelen. Het zegt "tientallen miljoenen euro's" mis te lopen. De club had eerder voorgesteld het seizoen met play-offs te beëindigen en stelt dat er nu sprake is van "ongelijke kansen". Lyon vindt bovendien dat het vrouwenteam, net als PSG bij de mannen, tot kampioen moet worden uitgeroepen. Daarover is nog niet beslist. Bij Lyon speelt Oranje-international Shanice van de Sanden.
Amiens, een van de twee clubs die degradeert uit de hoogste klasse van het Franse voetbal, gaat het besluit eerst nader bestuderen voordat het eventueel in beroep gaat. De LFP had te maken met clubs die 27, dan wel 28 duels hadden gespeeld en liet daar een rekenmodel op los dat resulteerde in een eindstand die net iets anders was dan de stand zoals die eruitzag op het moment dat de competitie werd stilgelegd. "Het is onrechtvaardig want Amiens heeft niet tot het eind kunnen knokken om degradatie te voorkomen", zei voorzitter Bernard Joannin. "We willen graag uitleg en zullen zo nodig voor ons recht opkomen."
Sportminister Roxana Maracineanu zei dat zich benadeeld voelende clubs het recht hebben actie te ondernemen. "Als ze naar de rechter willen, dan moeten ze dat doen", zei ze bij RMC Sport. "Maar ik doe een beroep op ieders solidariteit en verantwoordelijkheid. Laat de wereld zien hoe je een verlies kunt opvangen."
Meer uit Voetbal
ARLINGTON (ANP) - Argentinië heeft zich maandagavond met een 2-0-zege op Oostenrijk verzekerd van een plek bij de laatste 32 van het wereldkampioenschap voetbal. De regerend wereldkampioen won eerder al van Algerije (3-0) en heeft 6 punten. Argentinië kan in theorie nog derde worden in de groep, maar zal ook dan als een van de beste nummers 3 doorgaan. Oostenrijk won eerder van Jordanië (3-1) en heeft 3 punten.
7 minuten geledenKANSAS CITY (ANP) - Denzel Dumfries heeft er vertrouwen in dat de defensie van het Nederlands elftal op het WK gedurende het toernooi steeds stabieler wordt. Dat vertelde de rechtervleugelverdediger na de training op een persconferentie in Kansas City.
1 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Denzel Dumfries wil niets zeggen over zijn verwachte transfer naar Real Madrid. De rechtsback liet zich begin deze maand vlak voor de oefeninterland van Oranje tegen Algerije keuren door de medische staf van de Spaanse topclub, maar een officiële bevestiging van zijn transfer is uitgebleven.
1 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Het Nederlands elftal werkt met een fitte selectie toe naar de laatste groepswedstrijd in de Nederlandse nacht van donderdag op vrijdag op het WK. "Volgens mij is iedereen wel fit", verklapte Denzel Dumfries op een persconferentie.
1 uur geledenARLINGTON (ANP) - Lionel Messi is met zeventien doelpunten de nieuwe topscorer aller tijden op wereldkampioenschappen voetbal bij de mannen. Dat bereikte de Argentijnse sterspeler door maandag in de tweede groepswedstrijd van het WK in de Verenigde Staten, Canada en Mexico te scoren tegen Oostenrijk. In de 39e minuut maakte Messi de 1-0 in het Dallas Stadium.
1 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - De stadions van de speelsteden van het WK voetbal in de Verenigde Staten, Canada en Mexico zitten ondanks de hoge ticketprijzen nagenoeg vol. In de eerste 36 van in totaal 104 wedstrijden zaten er 2.307.947 toeschouwers op de tribunes, laat een woordvoerder van de FIFA weten. Het gemiddelde aantal toeschouwers is 64.110. Maar liefst 99,54 procent van alle stoeltjes was bezet.
2 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Quinten Timber heeft zondag de groepstraining bij het Nederlands voetbalelftal hervat. De middenvelder verscheen even na 17.30 uur samen met de 25 andere internationals op het veld van KC Current in Kansas City voor de warming-up.
3 uur geleden