Oekraïne ziet Franse supermarktketen als sponsor Russische inval
KIEV (ANP) - Het Oekraïense agentschap voor corruptiebestrijding heeft de Franse supermarktketen Auchan op de lijst gezet van "internationale sponsoren" van de Russische inval in het land. Die maatregel volgt op berichten van de Franse krant Le Monde, onderzoekswebsite The Insider en de organisatie Bellingcat. Zij stelden eerder deze maand dat de Russische dochteronderneming van Auchan goederen leverde aan Russische strijdkrachten in Oekraïne.
Auchan heeft de hulp aan het Russische leger stellig ontkend. Wel is de Franse multinational actief gebleven in Rusland, dat voor het bedrijf een grote afzetmarkt vormt. Een grote groep andere westerse bedrijven vertrok uit afschuw over de oorlog uit het land of kondigde aan te willen vertrekken.
Volgens onderzoeksjournalisten van Le Monde, Bellingcat en The Insider verzamelden werknemers van Auchan in Rusland voor enkele tienduizenden euro's aan wollen sokken, gasflessen, spijkers en bijlen voor soldaten. Dit zou onder de noemer van humanitaire hulp zijn gebeurd.
Andere bedrijven
Door Auchan op te nemen in de lijst van bedrijven die bijdragen aan de Russische oorlogsinspanningen, hoopt de Oekraïense regering het imago van de winkelketen te schaden. Dat moet het bedrijf ertoe aanzetten te vertrekken uit Rusland, waarmee de schatkist van het Kremlin belastingbaten misloopt.
Naast Auchan staan onder andere het Amerikaanse levens- en verzorgingsmiddelenconcern Procter & Gamble, bekend van Ariel-wasmiddel en Gilette-scheermessen, en de Griekse rederij Delta Tankers op de lijst.
Nederlandse bedrijven in Rusland
Ook een aantal Nederlandse bedrijven is nog actief in Rusland maar staat niet op de lijst van de anticorruptiedienst. Het gaat bijvoorbeeld om Douwe Egberts-eigenaar JDE Peet's en bierbrouwer Heineken.
Dat laatste bedrijf wil zijn Russische divisie verkopen en zegt niet meer te investeren in het land. Maar volgens nieuwsplatform Follow the Money lanceerde Heineken Rusland vorig jaar tientallen nieuwe producten. Heineken stelde in een reactie dat het bedrijf in Rusland volledig is afgeschermd, waarbij de lokale tak alle Russische operationele uitgaven financiert.
Meer uit Financieel
ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.
33 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.
34 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
4 uur geleden