Oekraïne: Russisch offensief in oosten begonnen
KIEV (ANP/DPA/RTR/AFP) - Het verwachte offensief van het Russische leger in het oosten van Oekraïne lijkt na de hergroepering begonnen. Dat hebben militaire autoriteiten in Kiev maandag gezegd. "We zien signalen van het begin van de aanval op het oostelijk strijdtoneel", aldus een mededeling van de generale staf. Later scherpte de chef van de presidentiële staf Andrij Jermak dat bericht aan met de post op Telegram "de tweede fase van de oorlog is begonnen".
Zijn baas Volodimir Zelenski bevestigde in een videoboodschap de nieuwe aanvalslinies van de Russen aan de oostflank. "We kunnen nu zeggen dat de Russische strijdkrachten het startsein hebben gegeven voor de slag om de Donbas, waarop ze zich al zo lang hebben voorbereid".
De Russische focus lijkt gericht op het gebied rond Charkov en Donetsk. In de provincie Charkov zijn naar het zich laat aanzien offensieven ingezet op de plaatsen Izjoem en Barvinkove. Gouverneur Pavlo Kirilenko meldde laat op de avond via platform Telegram dat door de beschietingen en bombardementen zeker vier burgerdoden zijn te betreuren. De invasietroepen rukken ook op richting Slovjansk in de provincie Donetsk.
Donbas
De gouverneur van Loehansk, Serhij Haidai, meldde ook Russische oorlogshandelingen. "We zijn de controle over het stadje Kreminna kwijt. Er zijn straatgevechten gaande", zei hij en voegde eraan toe dat evacueren geen optie meer is. "De situatie lijkt elk uur erger te worden."
Moskou had eerder al laten weten dat het belangrijkste doel op dit moment is om de Donbas, waar pro-Russische separatisten al jarenlang strijd leveren, onder controle te krijgen en een verbinding over land met de Krim tot stand te brengen.
Voor dat laatste is het veroveren van de zuidelijke havenstad Marioepol noodzakelijk. Op het enorme complex van een staalfabriek, dat volledig is omsingeld door Russische troepen, zou nog een een groepje verzetsstrijders verscholen zitten. Volgens het stadsbestuur hebben door de aanhoudende bombardementen ook ten minste duizend burgers daar hun toevlucht gezocht, met name vrouwen, kinderen en bejaarden.
Meer uit Buitenland
BÜRGENSTOCK (ANP/RTR) - De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft gezegd dat de Straat van Hormuz geopend wordt en dat Iran inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) uitnodigt voor nieuwe inspecties, mogelijk deze week al.
20 minuten geledenMADRID (ANP) - Het Spaanse hooggerechtshof heeft oud-minister van Transport José Luis Ábalos veroordeeld tot 24 jaar cel. De oud-minister werd schuldig bevonden aan onder meer omkoping, verduistering en deelname aan een criminele organisatie.
1 uur geledenLONDEN (ANP) - De afzwaaiende burgemeester van Manchester Andy Burnham zegt premier van het Verenigd Koninkrijk te willen worden. In een bericht op X reageert hij op het aftreden van Keir Starmer, eerder op maandagochtend. Die kondigde zijn opstappen aan nadat de druk op zijn positie sterk was toegenomen, onder meer vanwege een verwachte leiderschapsstrijd.
1 uur geledenBEIROET (ANP/RTR) - De Libanese president Joseph Aoun en de Amerikaanse vicepresident JD Vance hebben telefonisch overlegd over de inspanningen voor een staakt-het-vuren in Libanon. Dat meldt het kantoor van Aoun maandag.
2 uur geledenPARIJS (ANP) - Verspreid over heel Frankrijk zijn het afgelopen weekend minstens dertien mensen verdronken, meldt de Franse omroep BFMTV. Onder de drenkelingen zijn twee minderjarigen.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft via X de afgetreden Britse premier Keir Starmer bedankt. De premier kondigde maandagochtend zijn vertrek aan, onder meer vanwege de toenemende dreiging van een leiderschapsverkiezing binnen zijn partij Labour.
2 uur geledenLONDEN (ANP) - Keir Starmer treedt af als premier van het Verenigd Koninkrijk. Dat zei hij tijdens een persconferentie voor Downing Street 10. Starmer zei zijn ontslag maandagochtend bij koning Charles te hebben ingediend.
3 uur geleden