NVWA vindt maatregelen tegen exoten op Waddeneilanden nodig
UTRECHT (ANP) - Op de Waddeneilanden hebben zich sinds 2015 170 nieuwe soorten exoten gevestigd. Het gaat voornamelijk om plantensoorten, aldus de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en ecologisch onderzoeksbureau Waardenburg. Zij hebben planten en dieren op de eilanden geïnventariseerd. Omdat tientallen gevonden exotische soorten een groot risico vormen voor de inheemse natuur op de Wadden, adviseert de NVWA de betrokken provincies en beheerders van natuurgebieden op de eilanden om een plan te maken om nieuwe vestigingen en verdere verspreiding van exotische soorten tegen te gaan.
Exoten zijn dieren of planten die van nature niet in een gebied thuishoren en die vaak heel snel inheemse soorten gaan overheersen. De gevonden exotische plantensoorten op de Waddeneilanden zijn volgens de onderzoekers allemaal te koop in tuincentra en zijn dus via de sierteelt op de eilanden terechtgekomen. Dat kan doordat zaden of plantendelen door de wind worden verspreid, in vogelpoep zitten of in tuinafval dat mensen weggooien. Het onderzoeksbureau van de NVWA adviseert het ministerie om maatregelen te nemen tegen de verkoop van de meest invasieve plantensoorten in tuincentra.
De opkomst van invasieve exoten is op de eilanden nog erger dan elders, stellen de onderzoekers, aangezien de Wadden een unieke biodiversiteit hebben die wordt aangetast. Bovendien zijn de populaties van inheemse soorten op een eiland maar klein. Het blijkt dat de exotische soorten zich met name thuis voelen in de kwetsbare droge duinen en duinbossen. Het gaat onder meer om rimpelroos en verschillende soorten cotoneaster. Ook naaldzaadbloem is gevonden, een lage plant met scherpe stekels die in het gras groeit en die voor veel overlast op kampeerterreinen zorgt.
Meer uit Binnenland
AXEL (ANP) - Vele honderden mensen lopen zondagavond mee in een stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in het Zeeuwse Vogelwaarde. De tocht begon om 19.00 uur in Axel, in de gemeente Terneuzen, met een moment van stilte. De slachtoffers waren leerlingen en begeleiders van een basisschool uit de plaats. Onder de deelnemers aan de stoet zijn burgemeester Franc Weerwind en commissaris van de Koning Hugo de Jonge.
4 uur geledenARLINGTON (ANP) - Honderden supporters van het Nederlands elftal hebben zich verzameld bij de Road to Six Flags Street bij het Choctaw Stadium in Arlington. Daar brengen Yuki, FeestDJRuud en Yves Berendse de fans in de stemming voor het eerste duel van Oranje op het WK voetbal met Japan, dat om 22.00 uur Nederlandse tijd in het Dallas Stadium begint.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Woningcorporatie Stadgenoot heeft de afgelopen dagen al veel noodreparaties verricht aan de flat in Amsterdam, waar deze week een explosie was, maar volledig herstel kost nog enige tijd. "In de komende weken tot maanden voeren wij het definitieve herstel uit. Dit kan wat langer duren", aldus Stadgenoot.
9 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In delen van Rotterdam is zondag de stroom uitgevallen. Er is een storing in een transformatorstation, meldt een woordvoerster van netbeheerder Stedin. Het gaat om 19.338 aansluitingen, vooral ten zuiden van de Maas. Monteurs zijn bezig de problemen op te lossen, zegt de woordvoerster. Stedin verwacht de storing tussen 15.30 uur en 16.00 uur te hebben verholpen.
11 uur geledenAXEL (ANP) - De stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in Zeeland gaat door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Terneuzen zondagochtend weten. De slachtoffers waren leerlingen of begeleiders van een school uit de plaats Axel, die binnen de gemeente ligt. Daar is de stille tocht.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Net als voorgaande jaren zet de Werkgroep Waarheidsvinding MH17 zondag 298 lege stoelen tegenover de Russische ambassade in Den Haag. Elke stoel vertegenwoordigt een slachtoffer van de in 2014 neergeschoten vlucht MH17. Het toestel, onderweg van Amsterdam naar Maleisië, werd boven het oosten van Oekraïne neergehaald door pro-Russische separatisten.
13 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - De kapotte ramen van het gemeentehuis in Wijk bij Duurstede zijn verstevigd en de plek is opgeruimd en schoongemaakt, meldt een gemeentewoordvoerder zondag. Het gemeentehuis werd vrijdagavond belaagd door relschoppers en er werden veel vernielingen aangericht. Volgens de woordvoerder is er aangifte van gedaan. Een schadebedrag is nog niet bekend.
14 uur geleden