NVM: aanbod op huizenmarkt stijgt licht, maar nog veel onzeker
UTRECHT (ANP) - Het aanbod op de huizenmarkt zal dit jaar licht stijgen en de prijsstijging zal wat afvlakken, verwacht makelaarsvereniging NVM. Maar er is nog veel onzekerheid op de huizenmarkt. "Met alle nieuwbouw van eerder gestarte bouwprojecten die eraan gaat komen zal het aantal verkochte huizen toenemen, maar veel is nog onduidelijk", zegt NVM-voorzitter Onno Hoes in een toelichting op de kwartaalcijfers over de huizenmarkt. De stijgende inflatie, energieprijzen en bouwkosten zorgen ook voor veel onzekerheid.
Het aantal huizenverkopen stijgt waarschijnlijk met zo'n 5 procent en de huizenprijzen zullen zo'n 10 procent aandikken, verwacht de NVM. Na jaren van steeds sterker stijgende huizenprijzen is er op de woningmarkt een eerste teken van afkoeling, maakte de vereniging bekend. Over de verwachtingen voor 2022 was er tussen makelaars veel discussie, zei Hoes. "De onzekere factoren zijn zo substantieel. Energie fluctueert en geeft enorme onzekerheid. Er zijn zorgen over bouwmaterialen. Niet alleen voor nieuwbouw maar ook voor verbouwingen, dus je weet niet waar prijsstijgingen en -dalingen zitten."
Volgens Hoes valt er nog weinig te zeggen over de impact van de oorlog in Oekraïne op de huizenmarkt. "Dat is koffiedik kijken", aldus de voorzitter.
De NVM waarschuwde voor verdere verstoringen op de huizenmarkt. Zo daalde het aantal afgegeven bouwvergunningen in januari dit jaar. Ook bieden de voorstellen voor de stikstofproblematiek, waardoor veel bouwprojecten stil kwamen te liggen, vooral oplossingen voor de lange termijn maar niet voor de korte termijn. "De disrupties zijn groot, dat kunnen we ons niet veroorloven", aldus Hoes. "De slogan 'bouwen, bouwen, bouwen' is nog niet achterhaald, er is nog een enorme behoefte aan nieuwbouwwoningen", zegt de voorzitter. Daarbij waarschuwt Hoes ook voor de betaalbaarheid van nieuwbouw. Goedkope nieuwbouw is volgens hem "bijna onmogelijk" omdat er in dat segment weinig aanbod is.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
4 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
8 uur geleden