NVJ vindt weren RT en Sputnik onverstandig idee
AMSTERDAM (ANP) - Het weren of verbieden van de door de Russische staat gefinancierde media RT en Sputnik is volgens de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) een onverstandig idee, aldus secretaris Thomas Bruning dinsdagavond. "Het is een onverstandige zet en hiermee verlaag je je tot het niveau van Rusland."
Bruning reageert op sancties die Rusland door meerdere partijen wordt opgelegd in strijd tegen desinformatie rondom de oorlog in Oekraïne. Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, beperkt de toegang voor RT en Sputnik op al zijn platforms in Europa. YouTube blokkeert de videokanalen van beide organisaties in Europa en Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, kondigde zondag ook een verbod op RT en Sputnik aan. Hoe de commissie zo’n verbod precies voor zich ziet, is nog niet duidelijk.
"Journalistieke vrijheid wordt het spannendst in oorlogstijd", stelt Bruning, en dus moeten we "juist in deze tijden strijden voor vrijheid van informatie". Hij zegt niet dat het nieuws van de twee Russische partijen te vertrouwen is. "Maar het is niet aan een staat om nieuwszenders te blokkeren, wat de afkomst ook is. Vrijheid van meningsuiting is een belangrijk grondrecht dat we met zijn allen moeten willen koesteren. En dus kunnen we niet voorafgaand nieuwszenders blokkeren."
Positieve grondhouding
Bruning vindt het wel een goede optie om als Europese Unie sociale mediaplatforms op te roepen publiek te informeren over waar berichten vandaan komen en te helpen een inschatting te maken of artikelen te vertrouwen zijn. "Dat is een heel ander signaal." Want een bedrijf als Facebook is een private partij die zelf bepaalt wat niet door kan gaan, zeg de NVJ-secretaris. "Maar als staten zaken blokkeren, dan vinden wij dat als NVJ onverstandig."
Minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra zei maandag tijdens een Tweede Kamerdebat over Oekraïne dat hij benieuwd is naar het verbod van de Europese Commissie. Nederland heeft wel een "positieve grondhouding", aldus de bewindsman. "Ik zou de argumentatie van de Commissie straks willen wegen, omdat zij naar precies dit dilemma kijken. Je wilt het natuurlijk eigenlijk graag allebei. Je wilt de vrije nieuwsgaring en de onafhankelijke pers coûte que coûte in stand houden, want die zijn wezenlijk in een democratie."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
27 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
29 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden