NSC-top betreurt aftreden partijgenoot Idsinga
DEN HAAG (ANP) - NSC betreurt dat partijgenoot Folkert Idsinga heeft besloten op te stappen als staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingen. Maar de partij respecteert "zijn persoonlijke besluit", meldt NSC in een verklaring.
Waarnemend fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven vindt zijn vertrek "echt enorm jammer. Vooral voor hem persoonlijk vind ik dit vreselijk. Ik wens hem namens de fractie van Nieuw Sociaal Contract veel kracht in deze moeilijke tijd. Nederland is nu een gedreven en kundig bestuurder armer." Vicepremier voor NSC en minister van Sociale Zaken Eddy van Hijum laat zich in soortgelijke bewoordingen uit.
Beiden prijzen hem als een vakman op het gebied van fiscale zaken en iemand met grote ambities, onder meer bij de hervorming van het belastingstelsel. Naast deze complexe herziening, hield hij zich bezig met het vereenvoudigen van het veelbesproken toeslagenstelsel en met het rechtsherstel bij box 3. Wie dit pakket gaat overnemen, is nog niet duidelijk.
Beleggingen
De partij benadrukt dat Idsinga zich volledig aan de geldende regels heeft gehouden voor het melden van particuliere financiële belangen van bewindspersonen. Dat gebeurde in volledige overeenstemming met onder andere de landsadvocaat, de formateur en de minister-president, staat in de verklaring. "Folkert heeft daarnaast van diverse kanten advies ingewonnen. Hij is hierbij dus niet over een nacht ijs gegaan. Als Kamerlid heeft Folkert al alles op afstand gezet en ging hierbij dus verder dan verwacht."
Volgens NSC zijn de verdachtmakingen van de laatste tijd op niets gebaseerd. Het gaat om beleggingen waarop hij in zijn functie als staatssecretaris geen invloed had kunnen uitoefenen. Iedereen zal dat kunnen zien als hij zijn beleggingsportefeuille heeft geopenbaard, zoals Idsinga heeft aangekondigd, stelt de partij.
De partij die is opgericht door Pieter Omtzigt, nog steeds afwezig door ziekte, laat zich altijd voorstaan op goed bestuur en transparantie. Idsinga meldde dat hij over zijn besluit contact heeft gehad met Omtzigt.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 dag geleden