NS zet inlevermachines voor statiegeldflesjes op grote stations
UTRECHT (ANP) - De NS gaat vanaf september op de vijf grootste treinstations automaten neerzetten voor het inleveren van plastic statiegeldflesjes. Op de centraal stations van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven komen voor het einde van het jaar zeventien automaten te staan. Volgens de NS kunnen op die manier jaarlijks zeker 10 miljoen flesjes worden ingezameld.
Reizigers krijgen door een QR-code te scannen via een app op hun smartphone vrijwel gelijk vijftien cent statiegeld op hun rekening gestort. Het spoorbedrijf wil uiteindelijk op vijftig stations zogenoemde inlevermachines plaatsen. In 2023 worden ze op nog eens zeventien locaties neergezet.
De NS zegt met het initiatief een bijdrage te willen leveren "aan het terugdringen van afval op stations en de wettelijke verplichting van producenten en importeurs van verpakkingen om 90 procent van de PET-flessen in Nederland opnieuw te gebruiken". In 2040 wil het bedrijf alle treinstations "afvalvrij" hebben.
Vanaf eind dit jaar is het ook mogelijk drankblikjes in te leveren bij de inlevermachines op de stations. Met ingang van 31 december wordt namelijk ook op blikjes statiegeld ingevoerd. Voor flesjes is dat sinds juli vorig jaar al het geval. Momenteel is het onder meer bij supermarkten en tankstations mogelijk plastic flesjes in te leveren voor statiegeld.
Meer uit Binnenland
ARNHEM (ANP) - Bij de Gelredome in Arnhem wordt opnieuw geprotesteerd tegen de komst van Ye naar Nederland. De Amerikaanse rapper geeft maandagavond een concert in het stadion, zijn tweede in Nederland sinds 2013. Het protest is met een handvol demonstranten een stuk kleinschaliger dan dat van zaterdag. Toen waren er enkele tientallen betogers.
11 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Overheid en politiek houden zich te afzijdig als het gaat om discriminatie en racisme. Dat zei Joyce Sylvester, voorzitter van de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme, maandag bij de presentatie van haar eindrapport. "Wie de macht heeft om grenzen te stellen, en zwijgt wanneer mensen worden gediscrimineerd om wie zij zijn, houdt de status quo in stand."
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Aanbevelingen om discriminatie en racisme tegen te gaan zijn onvoldoende opgevolgd door de overheid. Dat stelt de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme in haar eindrapport. Daarom is er volgens de commissie nog steeds sprake van wijdverbreide discriminatie bij de overheid. De commissie komt met tien aanbevelingen die "vragen om politieke moed, leiderschap, bestuurlijke en ambtelijke inzet en maatschappelijke betrokkenheid".
4 uur geledenRODEN (ANP) - Er is nog steeds geen structurele opvangplek gevonden voor asielzoekers die niet in het overvolle aanmeldcentrum bij Ter Apel kunnen slapen. Tot en met donderdagochtend hoeven zij niet buiten op het gras bij het azc te slapen, maar kunnen ze terecht in een sporthal van Sportcentrum De Hullen in het Drentse Roden.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een nieuwe groep wil dat vrouwen een schadevergoeding krijgen van het laboratorium Clinical Diagnostics. Hackers hadden daar vorig jaar ingebroken, waarna ze de medische gegevens buitmaakten van honderdduizenden vrouwen die hadden meegedaan aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker. Daarom start het Women's Rights Collective een massaclaim, waarvoor vrouwen zich nu kunnen aanmelden.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Toen er begin 2021 werd gesproken over de invoer van een avondklok, ontbrak een overtuigend verhaal dat die coronamaatregel daadwerkelijk ging werken. Dat zei Hubert Bruls, sinds 2012 burgemeester van Nijmegen en destijds voorzitter van het Veiligheidsberaad, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wilde in 2020 wel heel snel versoepelingen doorvoeren in het coronabeleid, stelde de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
7 uur geleden