Novo Nordisk boekt flink meer winst met afslankmedicijnen
BAGSVAERD (ANP/AFP) - De Deense medicijnfabrikant Novo Nordisk heeft de winst vorig jaar flink zien stijgen. Het bedrijf deed goede zaken met zijn diabetes- en obesitasmedicijnen Wegovy en Ozempic. Beide medicijnen worden massaal gebruikt als afslankmiddel en dankzij de sterke vraag is de onderneming in korte tijd uitgegroeid tot het waardevolste beursbedrijf van Europa.
Sinds beroemdheden als Kim Kardashian en Elon Musk de diabetesmedicijnen Wegovy en Ozempic op sociale media aanprezen als afslankmiddel, kan Novo Nordisk nauwelijks aan de vraag voldoen. De verkopen van de afslankmiddelen stegen vorig jaar met 42 procent tot 215 miljard Deense kroon (bijna 29 miljard euro). De totale omzet nam toe met 36 procent tot 232 miljard Deense kroon. De nettowinst nam toe met 51 procent tot bijna 84 miljard Deense kroon (ruim 11 miljard euro).
"We zijn erg blij met de sterke prestaties in 2023, die weerspiegelen dat meer dan 40 miljoen mensen nu profiteren van onze innovatieve diabetes- en obesitasbehandelingen", zei topman Lars Fruergaard Jørgensen. In 2024 zal de focus volgens de topman blijven liggen op het bereiken van meer patiënten, het ontwikkelen en uitbreiden van nieuwe medicijnen en de aanzienlijke uitbreiding van de productiecapaciteit.
Beurswaarde
Novo Nordisk steeg op de beurs in Kopenhagen ruim 4 procent na de resultaten. Het bedrijf wist daarmee als tweede Europese onderneming ooit de grens van omgerekend 500 miljard dollar aan beurswaarde te passeren. Novo Nordisk verstevigde daarmee zijn positie als waardevolste Europese beursgenoteerde onderneming. Het aandeel werd vorig jaar al 60 procent meer waard.
Het Franse luxeconcern LVMH, eigenaar van merken als Louis Vuitton, Christian Dior en Givenchy, wist als eerste Europese bedrijf de mijlpaal van 500 miljard dollar te doorbreken. Dat bedrijf wist die beurswaarde echter niet vast te houden en werd door de Deense farmaceut van de troon gestoten.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
51 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
52 minuten geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
3 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
7 uur geleden