Notitie over horeca naar Kamer gestuurd
DEN HAAG (ANP) - Een omstreden notitie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, waarin staat dat het sluiten van de horeca weinig tot niets heeft bijgedragen aan het bestrijden van corona, is inmiddels naar de Tweede Kamer gestuurd. Meerdere partijen waren verontwaardigd dat deze via de media werd gelekt en niet eerst met de Kamer werd gedeeld.
De notitie stond ook niet op de agenda van het ministerieel overleg dinsdag waarin besloten is over hoe het de komende weken verder moet met de coronamaatregelen. Het zou evenwel gaan om een onvoldragen rapport waarvan de conclusies voorbarig zijn. Het gaat om "concept van een gedachtelijn" ter voorbereiding van een overleg met het RIVM, schrijft minister Eric Wiebes (Economische Zaken).
De lek komt op een ongelukkig moment voor het kabinet. Deze week demonstreerden horecaondernemers in Den Haag voor meer financiƫle steun van de overheid, omdat zij door de voortdurende coronamaatregelen veel omzet mislopen.
Opheldering
De notitie moest onmiddellijk boven tafel komen, vond PVV-leider Geert Wilders. Hij wil opheldering over het document van staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) tijdens het coronadebat woensdag. "We worden straal voor de gek gehouden door het kabinet." Coalitiepartij D66 en linkse oppositiepartijen GroenLinks, SP en PvdA wilden ook dat de notitie naar de Kamer gaat.
"De horeca wordt kei- en keihard geraakt", aldus GroenLinks-leider Jesse Klaver. "Nu blijkt uit een gelekte notitie dat het sluiten van de horeca misschien wel slechter uitpakt voor de besmettingen dan openhouden." Ook de SP is niet te spreken over de gang van zaken. "Dit is geen manier van werken," twittert SP-leider Lilian Marijnissen. "Weer de zoveelste notitie met informatie die de Kamer niet krijgt."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
22 minuten geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
3 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
4 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
4 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
5 uur geleden