Notitie over horeca naar Kamer gestuurd
DEN HAAG (ANP) - Een omstreden notitie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, waarin staat dat het sluiten van de horeca weinig tot niets heeft bijgedragen aan het bestrijden van corona, is inmiddels naar de Tweede Kamer gestuurd. Meerdere partijen waren verontwaardigd dat deze via de media werd gelekt en niet eerst met de Kamer werd gedeeld.
De notitie stond ook niet op de agenda van het ministerieel overleg dinsdag waarin besloten is over hoe het de komende weken verder moet met de coronamaatregelen. Het zou evenwel gaan om een onvoldragen rapport waarvan de conclusies voorbarig zijn. Het gaat om "concept van een gedachtelijn" ter voorbereiding van een overleg met het RIVM, schrijft minister Eric Wiebes (Economische Zaken).
De lek komt op een ongelukkig moment voor het kabinet. Deze week demonstreerden horecaondernemers in Den Haag voor meer financiële steun van de overheid, omdat zij door de voortdurende coronamaatregelen veel omzet mislopen.
Opheldering
De notitie moest onmiddellijk boven tafel komen, vond PVV-leider Geert Wilders. Hij wil opheldering over het document van staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) tijdens het coronadebat woensdag. "We worden straal voor de gek gehouden door het kabinet." Coalitiepartij D66 en linkse oppositiepartijen GroenLinks, SP en PvdA wilden ook dat de notitie naar de Kamer gaat.
"De horeca wordt kei- en keihard geraakt", aldus GroenLinks-leider Jesse Klaver. "Nu blijkt uit een gelekte notitie dat het sluiten van de horeca misschien wel slechter uitpakt voor de besmettingen dan openhouden." Ook de SP is niet te spreken over de gang van zaken. "Dit is geen manier van werken," twittert SP-leider Lilian Marijnissen. "Weer de zoveelste notitie met informatie die de Kamer niet krijgt."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
15 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
51 minuten geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
2 uur geledenWOUDENBERG (ANP) - In het Utrechtse Woudenberg wordt van 17 juli tot en met 27 augustus 2026 in een sporthal een tijdelijke spoednoodopvang voor vluchtelingen gerealiseerd. Dat maakt de gemeente vrijdag bekend op haar website. Het gaat om een opvang voor zestig personen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel is zaterdag ook code rood van kracht wegens de hitte, meldt het KNMI. In de rest van het land is het dan code oranje, behalve op de Waddeneilanden. Daar geldt code geel.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Drinkwaterbedrijven merken een hoger drinkwaterverbruik door de extreme hitte van de afgelopen dagen in Nederland. Hoewel de vereniging van waterbedrijven Vewin volgens een woordvoerster geen landelijk overzicht bijhoudt, melden onder meer drinkwaterbedrijven Vitens en Oasen een recordhoog drinkwatergebruik in hun gebieden.
2 uur geledenTER APEL (ANP) - Vijftig tot zestig asielzoekers wachten tijdens de extreme hitte vrijdag buiten op het grasveld voor het aanmeldcentrum in Ter Apel op een opvangplek, meldt het Rode Kruis. "De situatie is onverantwoord. Dit kan zo niet langer."
3 uur geleden