Notitie over horeca naar Kamer gestuurd
DEN HAAG (ANP) - Een omstreden notitie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, waarin staat dat het sluiten van de horeca weinig tot niets heeft bijgedragen aan het bestrijden van corona, is inmiddels naar de Tweede Kamer gestuurd. Meerdere partijen waren verontwaardigd dat deze via de media werd gelekt en niet eerst met de Kamer werd gedeeld.
De notitie stond ook niet op de agenda van het ministerieel overleg dinsdag waarin besloten is over hoe het de komende weken verder moet met de coronamaatregelen. Het zou evenwel gaan om een onvoldragen rapport waarvan de conclusies voorbarig zijn. Het gaat om "concept van een gedachtelijn" ter voorbereiding van een overleg met het RIVM, schrijft minister Eric Wiebes (Economische Zaken).
De lek komt op een ongelukkig moment voor het kabinet. Deze week demonstreerden horecaondernemers in Den Haag voor meer financiële steun van de overheid, omdat zij door de voortdurende coronamaatregelen veel omzet mislopen.
Opheldering
De notitie moest onmiddellijk boven tafel komen, vond PVV-leider Geert Wilders. Hij wil opheldering over het document van staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) tijdens het coronadebat woensdag. "We worden straal voor de gek gehouden door het kabinet." Coalitiepartij D66 en linkse oppositiepartijen GroenLinks, SP en PvdA wilden ook dat de notitie naar de Kamer gaat.
"De horeca wordt kei- en keihard geraakt", aldus GroenLinks-leider Jesse Klaver. "Nu blijkt uit een gelekte notitie dat het sluiten van de horeca misschien wel slechter uitpakt voor de besmettingen dan openhouden." Ook de SP is niet te spreken over de gang van zaken. "Dit is geen manier van werken," twittert SP-leider Lilian Marijnissen. "Weer de zoveelste notitie met informatie die de Kamer niet krijgt."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
2 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
10 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
15 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
16 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
18 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
20 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
20 uur geleden