NOS maakt excuses na gemelde misstanden NOS Sport
HILVERSUM (ANP) - De NOS erkent de "ervaringen" van melders van grensoverschrijdend gedrag bij NOS Sport en maakt daar "excuses" voor. Dat laat algemeen directeur Gerard Timmer weten in de conclusie van de inventarisatie na meldingen van mogelijk grensoverschrijdend gedrag. Het personeel van NOS Sport werd donderdagmiddag geïnformeerd over de uitkomst. Naar aanleiding van de inventarisatie en om "ruimte aan de cultuuromslag" te geven, gaat de directie in overleg met de hoofdredactie over "gefaseerd terugtreden, zodat veranderingen kunnen worden doorgevoerd terwijl tegelijkertijd de continuïteit en alles wat NOS Sport maakt gewaarborgd blijft".
In het inventarisatieverslag staan meldingen van pestgedrag, (seksuele) intimidatie, discriminatie, verbale agressie en integriteitsvraagstukken over een tijdsbestek van langer dan twintig jaar. Ook zijn er meldingen die betrekking hebben op de cultuur op de sportredactie. De afgelopen jaren heeft de focus "te veel" gelegen op het eindresultaat "en te weinig op het menselijke aspect. Dat heeft geleid tot een cultuur waarin dit gedrag kon plaatsvinden." Ook is gebleken dat medewerkers niet altijd het gevoel hadden dat er werd opgetreden als er een signaal werd afgegeven. Daarom komt de NOS met trainingen zodat leidinggevenden ongewenst gedrag kunnen signaleren.
Afgelopen december werd duidelijk dat er een "externe inventarisatie" zou komen na berichten over mogelijk grensoverschrijdend gedrag. Naar aanleiding van het artikel in de Volkskrant over misstanden bij De Wereld Draait Door deed de hoofdredactie van NOS Sport een oproep aan medewerkers om zich te melden indien er ervaringen van ongewenst gedrag waren. Daarop kwamen meerdere meldingen binnen. Het ging om meldingen van vroeger maar ook van kortgeleden, liet de omroep toen weten. De afgelopen maanden hebben twee externe vertrouwenspersonen de meldingen in kaart gebracht.
Gesprekken met betrokkenen
De directie van de NOS volgt het advies van de vertrouwenspersonen op en gaat in gesprek met de betrokkenen. Ook biedt de NOS medewerkers die daar behoefte aan hebben "professionele begeleiding" aan en wordt het bestaande beleid met betrekking tot het melden van grensoverschrijdend gedrag "geëvalueerd en verbeterd, aangezien signalen onvoldoende aan het licht zijn gekomen."
Staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media) laat weten dat het "een patroon" is. "Ook hier hebben mensen zich onveilig gevoeld, onder rottige omstandigheden moeten werken." Volgens de staatssecretaris zijn signalen niet op tijd opgemerkt en ze noemt het "vreselijk" dat medewerkers van de NOS deze ervaringen hebben gehad. "Het is heel confronterend, heel verdrietig, maar blijkbaar is het ook nodig dat het op deze manier een beetje escaleert en naar boven komt."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
23 uur geleden