Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Norovirus ontdekt in Zuyderland ziekenhuis Heerlen

Norovirus ontdekt in Zuyderland ziekenhuis Heerlen

HEERLEN (ANP) - Het Zuyderland ziekenhuis in Heerlen is getroffen door het norovirus. Daardoor is in twee afdelingen een opnamestop afgekondigd, wat wil zeggen dat er geen nieuwe patiënten worden opgenomen. Acht operaties zijn vrijdag afgezegd als gevolg van de uitbraak. Dit komt door de maatregelen die door de uitbraak genomen zijn en tot krapte in de beddencapaciteit geleid hebben. Spoedoperaties gaan wel gewoon door, zo liet het ziekenhuis zaterdag weten.

In totaal zijn momenteel bij 24 patiënten het norovirus of daaraan gerelateerde klachten vastgesteld. Ook zitten twaalf medewerkers ziek thuis met het virus. De besmetting werd woensdag ontdekt.

Wat de oorzaak van de besmetting is, blijft onduidelijk. Volgens een woordvoerster van Zuyderland is het norovirus een buikgriep, die rond deze tijd van het jaar wel vaker voorkomt. Het ziekenhuis doet er naar eigen zeggen alles aan om verspreiding van het virus te voorkomen. "Hierbij kun je denken aan maatregelen als isoleren van patiënten, extra inzet van persoonlijke beschermingsmiddelen zoals schorten en mondkapjes, extra hygiënemaatregelen en logistieke maatregelen. Daarbij gaat het om het beperken van de inzet van mensen tussen besmette en niet besmette afdelingen", aldus de woordvoerster.

Zoals het er nu naar uitziet kunnen vanaf maandag alle operaties weer doorgaan, aldus de woordvoerster.

Meer uit Gezond

RIVM zag al vroeg dat corona-uitbraak veel groter was dan gedacht

DEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zag al vroeg dat de uitbraak van het coronavirus in de Chinese provincie Wuhan een stuk groter was dan China beweerde. Modelleurs van het RIVM constateerden dat door gegevens van lokale Chinese gezondheidsdiensten en andere Aziatische landen te analyseren, zei hoofdmodelleur Infectieziekten Jacco Wallinga tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus.

1 dag geleden
Volgende coronaverhoorweek trapt af met Diederik Gommers

DEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.

3 dagen geleden
Rutte: Nederland ontsnapte in coronatijd maar net aan code zwart

DEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

4 dagen geleden
Coronacrisis riep ook in kabinet 'grote emoties' op, zegt Rutte

DEN HAAG (ANP) - De coronacrisis riep, zeker in de beginfase in het voorjaar van 2020, ook in het kabinet "grote emoties" op. Dat zei toenmalig minister-president Mark Rutte vrijdag tijdens zijn eerste verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

4 dagen geleden
Schoof: onvoldoende energie gestopt in bereiken coronacritici

DEN HAAG (ANP) - De overheid heeft de groep mensen die kritisch waren op het corona- en vaccinatiebeleid niet weten te bereiken. Dat zei Dick Schoof, toen topambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is er onvoldoende energie gestoken in het contact met die groep, ook wel 'wappies' genoemd.

4 dagen geleden
Geen alternatief voor aanvankelijke aanpak corona, zegt Schoof

DEN HAAG (ANP) - Er was "geen alternatief" voor de manier waarop het kabinet in de beginfase van de coronacrisis beslissingen nam. Dat heeft Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

4 dagen geleden
Radboudumc: deel van de twaalf medewerkers uit quarantaine

NIJMEGEN (ANP) - Een deel van de twaalf medewerkers van het Radboudumc die preventief in quarantaine zaten vanwege de kans op een besmetting met het hantavirus mogen vanaf donderdag weer uit quarantaine. Het gaat om medewerkers die hebben gewerkt met urine van een patiënt die besmet was met het hantavirus.

4 dagen geleden