Norm voor lood in drinkwater eind 2022 verlaagd
DEN HAAG (ANP) - Eind 2022 wordt de norm voor lood in drinkwater met de helft verlaagd, meldt het kabinet. De Gezondheidsraad had hierop aangedrongen in een rapport dat eind vorig jaar is verschenen. Vooral in oude huizen met loden leidingen zit te veel van het metaal in het kraanwater.
Over ruim twee jaar mag niet meer dan 5 microgram per liter drinkwater aanwezig zijn. Dat is nu nog 10 microgram. Het loodgehalte in het Nederlandse kraanwater is trouwens lager; het ligt rond de 1 microgram per liter, bleek uit het onderzoek van de Gezondheidsraad.
Naar schatting hebben tussen de 100.000 en 200.000 oude woningen loden leidingen. Hoge blootstelling aan lood is vooral voor baby's (die flesvoeding krijgen), jonge kinderen en zwangere vrouwen niet goed. De Gezondheidsraad adviseerde om de nog resterende loden binnenleidingen te saneren.
Eigenaren van panden van voor 1960 zullen worden geïnformeerd over de gezondheidsrisico's van lood in kraanwater, aldus het kabinet.
Meer uit Binnenland
LEEUWARDEN (ANP) - De kapitein van de snelboot Tiger die betrokken was bij een dodelijk ongeluk op de Waddenzee in oktober 2022 is in hoger beroep vrijgesproken. Volgens het gerechtshof in Leeuwarden kan niet worden bewezen dat de verdachte zich dusdanig onvoorzichtig heeft gedragen dat hij schuldig is.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - De komende dagen wordt het steeds warmer en daarom geldt donderdag en vrijdag code geel voor het hele land, behalve de Wadden. Het KNMI zegt dat er kans is op aanhoudend warm weer, met een hoge luchtvochtigheid en een hogere nachttemperatuur. Vanaf donderdag 10.00 uur is in het hele land ook het Nationaal Hitteplan van kracht.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Outbreak Management Team (OMT) had tijdens de coronacrisis weinig zin in de "gevraagde en ongevraagde" kritiek van het zogeheten 'Red Team', dat was opgericht om het OMT scherp te houden. Dat zei viroloog Amrish Baidjoe, een van de oprichters van het Red Team, tijdens zijn verhoor voor de parlementaire enquête over het coronavirus.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groot deel van de Tweede Kamer is ook na antwoorden van staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs) nog steeds erg kritisch over het wetsvoorstel vrij en veilig onderwijs. Vooral oppositiepartijen vroegen aan de VVD-bewindsvrouw of het wetsvoorstel de veiligheid wel gaat verbeteren en of het geen "papieren tijger" is.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een nieuwe wet moet ervoor zorgen dat dierenartsen baasjes niet op kosten jagen door dieren onnodig veel te behandelen en dure medicijnen voor te schrijven. Staatssecretaris Silvio Erkens (o.a. Diergezondheid) schrijft in een Kamerbrief dat hij de komende periode werkt aan een voorstel.
3 uur geledenBILTHOVEN (ANP) - Vanaf donderdag is vanwege het warme weer het Nationaal Hitteplan van kracht in het hele land. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) woensdag na overleg met het KNMI.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het was volgens epidemioloog Amrish Baidjoe "geen lichte beslissing" om het zogeheten 'Red Team' op te richten tijdens de coronacrisis. Dat team, bestaande uit wetenschappers met verschillende achtergronden, gaf als tegenhanger van het Outbreak Management Team "gevraagd en ongevraagd" kritiek op het coronabeleid.
4 uur geleden